Gå til hovedinnhold

Romantika - sett med mønster

Jeg har lurt litt på hva jeg skulle bruke det myke Arwetta-garnet mitt til, men til slutt ble de til pulsvarmere og hals (eget mønster). Planen for halsen var i utgangspunktet en hals som også kunne ligge utover skuldrene. Men med mine to nøster ble det ikke nok garn til det. Men det kommer etterhvert. Disse var morsomme å strikke! Det må sies at selve "pynte-spissene" er hentet fra boka Myk Start.


G-Anette's Romantika pulsvarmere og hals

Garn: Dobbel tråd Arwetta ekstra fin merino fra http://123knit.com
Pinner: 3,5
Strikkefasthet: 19 m / 36 p = 10 x 10 cm

Pulsvarmere

Legg opp 30 m og strikk 1 p r. Fortsett i mønster slik:

1.p Strikk r til 4 m igjen på venstre p, 1 kast, 2 r smn, 1 kast, 2 r = 31 m på p
2.p Rett
3.p Som p 1 = 32 m på p
4.p Rett
5.p Som p 1 = 33 m på p
6.p Rett
7.p Som p 1 = 34 m på p
8.p Fell 4 m, resten av p strikkes rett = 30 m på p
Gjenta disse omg 7 ganger (eller til pulsvarmeren passer). Når du skal felle de fire maskene på siste "spiss" fortsetter du fellingen pinnen ut. Sy sammen.

Hals

Legg opp 20 m og strikk 1 p r. Fortsett i mønster slik:
1. til 7.pinne: Strikk r til 4 m igjen på venstre p, 1 kast, 2 r smn, 1 kast, 2 r.
8. og 9. pinne: Fell 4 m, strikk rett til 4 m igjen på venstre p, 1 kast, 2 r smn, 1 kast, 2 r.
Gjenta pinne 2 til 9, til halsen er passe. Når du skal felle de fire maskene på siste "spiss" fortsetter du fellingen pinnen ut. Fingerhekle eller flett bånd som du syr på den ene kanten til knappene. Fest knappene på den andre kanten.

Tips underveis for å vite at man er " i rute" : Kastene (etter 1. omgang med kast) lages alltid på masken etter kastet på forrige runde. Hver spiss består av 2 * 4 hull. Mønsteret er enkelt, og det tar ikke mange rundene før det er lagret. Lykke til!
Hvis noen skulle strikke dette, vil jeg veldig gjerne ha beskjed :) Veldig morsomt å se andres varianter av mine egne mønster :) Og hvis noen finner feil i mønsteret eller synes det er vanskelig forklart vil jeg også veldig gjerne ha beskjed.

Nå er det en knallgrønn ugle-lue på pinnene her. Deilig med ferie :)
Klem fra G-Anette

Kommentarer

Maria sa…
Å, det var et søtt sett da.
Takk for at du deler mønster også.
Mobaat sa…
Kjempeflott sett:) Jeg synes du har en kjempeflott blogg med masse inspirasjon. Håper du synes at det er greit at jeg legger meg til som følger.

Klem Mona
mono sa…
Så deilig sett! =)
Tina sa…
Så nydelig sett! Og takk for oppskriften!
Snuppesnella sa…
Utrolig flott !!!
Nydelig farge ! Du er flink !
Hm.. enda mer jeg må lage.
Tusen takk for oppskriften !
Snuppesnella sa…
Hei igjen !

Hvis du blar tilbake til oktober 2009, skal du nå finne oppskriften til den heklede luen min.
Oppskriften er litt hjemmelaget, men håper at du forstår den.
lena sa…
Du altså! Du kommer med det ene lekre etter det andre!
For ett herlig sett! Og så snill du er som legger inn mønster. Ser ikke bort ifra at jeg kommer til å prøve meg på dette etterhvert:) Du er en stor inspirasjon!
mimouna sa…
Så fint sett! Nydelig lillafarge på det.
Komadyret sa…
Hei, du lurte på hvordan fat baby bootiesene var i bruk.....jeg må vel innrømme at jeg har kun prøvd dem på foten og de står veldig godt på, men foreløbig syns jeg det er litt varmt for bruk. Håper at jeg kan få brukt dem litt til høsten, kanskje spesielt hvis jeg blir flinkere til å bruke bæresjalet ;)

Oppskriften var forresten superenkel, selv om den er på engelsk ;)
Guri sa…
Så stilig sett!!! Jeg titter stadig innom deg for du lager så mye fint :)
Jeg legger deg til på blogglista mi. Hvis du ikke synes noe om det, må du være snill å si i fra :)
Wow så fiiint! Tusen takk for at du deler oppskrift! Denne fikk jeg lyst å prøve. Legger meg til som følger jeg- du har masse fint!
Hilsen Sissel
Pysselfarmor sa…
Tack för beskrivningen och jag har tre beskrivningar på min blogg för pulsvärmare som jag designat. Kanske du gillar någon av dem...vi kan ju byta ;-)
Anonym sa…
Consejo # 5 ProteinasLos alimentos ricos en protenas te ayudar a sentirte lleno.
Estos dieta para perder kilos rapido, Revisa la siguiente informacin.
pastillas para bajar de peso
La dieta es muy simple. Durante tres das, usted se
los niveles de azcar en la sangre, ayudando a retrasar el
deterioro de los carbohidratos que has ingerido.


As que quiere perder kilos, todo el mundo sabe que comer una dieta saludable debe ser
la primera prioridad. Entonces, cul es la donde encuentras
la belleza que buscas para tu cuerpo. dieta para bajar de peso Para deshacerte de esos
kilos no deseados de algn incidente de muerte.
Estos pueden ocurrir con el tipo equivocado de pldoras de dieta en las manos equivocadas.
Es triste, y no debe ocurrir contigo.
Anne-Lise sa…
Tusen takk for oppskrift. Dette settet var aldeles nydelig! :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.