Gå til hovedinnhold

Enkle pulsvarmere, med oppskrift


Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :)



Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg:

G-Anette's Enkle Pulsvarmere

Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram)
Pinner: 3,5

Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her)
Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av.
Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av.

Strikk en til på samme måte, men strikk de 6 kontrast-tråd-maskene på slutten av 4.pinne. Pynt etter ønske.
Oppskrift på hjerte finner du her.
Oppskrift på miniblomst: Hekle 4 lm og sett sammen til en ring. Hekle *2 lm, 3 st, 1 kjm* i ringen. Gjenta 3 ganger, tilsammen 4 kronblad.

Enkelt og greit, ikke sant! :)


Hvis du strikker disse, gi meg ett lite vink så kommer jeg på besøk :)

Det var litt fra meg i kveld, ha ei fortsatt flott uke!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Bundingen sa…
Det enkleste er det beste. Riktig fine begge parene! Takk for oppskrift og ikke minst gode bilder! Ha ei fortsatt fin uke!
Guri sa…
Ja,det enkleste er ofte det fineste også :) Dine pulsvarmere var ikke noe unntak :)
Irene sa…
De ble kjempefine, den oppskrifta skal prøves :)
Lisbeth sa…
De ble kjempefine! Lekkert pyntet også.
Takk for at du deler oppskrift.
Flotte pulsvarmere, takk for oppskrift:))
Så utrolig mye fint du lager, også så mye forskjellig :)
Har lagt meg til som følger, men ser at jeg trenger gooood tid for å gå gjennom alle innleggene dine og kose meg med inspirasjon :)
Eirin Eftevand sa…
Nå må jeg rett på butikken og kjøpe garn!! Disse var kjempefine:) Tusen takk for delt oppskrift:)
Strikketine sa…
Helt supre pulsvarmere, meget mulig at de prøves ut.. :)
Randi sa…
Så fine. Jeg falt veldig for de søte hjertene på de rosa. Takk for oppskrift!
Misemor sa…
Enkelt og greit. Fine. Takk som deler oppskrift. =)
Klem fra meg
Dine pulsvarmere er flotte, og takk for oppskriften:)
Fru Holt sa…
Nydelige pulsvarmere! Du har en flott blogg, forresten !Følger deg fast(så da vet du det):)
tulipa sa…
Kjempesøte pulsvarmere! Og så med oppskrift da!! Takker!!
:)
A-H sa…
De var jo knallfine:) Flakt at jeg har 2 nøster nepal som ikke hadde noen planer!
Her skal det strikkes:)

Klemmer
Så nydelige de ble! Og tusen takk for oppskrift! Nå har jeg G-Anettes høsthals på pinnene. Blir kjempefin♥ Blogges når den er ferdig vet du :)
klem fra Sissel
Frieblonder sa…
De ble kjempefine! Takk for at du deler oppskriften:)
Skal bare få tak i en ny ladning med garn, så tror jeg nok det blir et par pulsvarmere på pinnene:)
Ønsker deg en fin kveld!
klem fra Frieblonder
Synnøve sa…
Oioioioi, disse var jo lekre! Legges som favoritter, så får vi se når tida er inne ;)
Gunn-Hege sa…
Alltid like gøy å komme inn hit til deg og kikke på alt det lekre du tryller fram!!

Nå må jeg be om hjelp.....
husker du i november? da var jeg inne hos deg og snakket om de fine hjemmetrukne knappene dine, og så var du inne hos meg og rådet meg om hvor og hva jeg skulle handle... og så var du så elskverdig å si at jeg bare måtte si ifra om jeg lurte på noe mer....
vel... jeg lurer....
jeg har kjøpt sånn pakke med knapper, og det var med en hvit og en blå del som du nevnte, men jeg kan ikke i min villeste fantasi klare å forstå hvordan jeg skal gjøre dette.... det var ikke med instruksjoner av noe slag..
hjææææælp!!!!!! har du mulighet til å hjelpe meg, en slags forklaring for dummies...? pliiiiis...
jeg vil i tilfelle være deg evig takknemlig, lengter jo etter å bli hekta på enda en ting ;0p
du må gjerne svare på mail:
gunnilla(krøllalfa)tele2.no
Klæmmmm
hanne sa…
Ja, det enkleste er ofte det beste! Kjempesøte pulsvarmere!
Klem
Stine sa…
Så fine de ble!:)
Fint å basic mønster som går raskt å strikke, og heller pynte de opp!
I love it:)

Tusen takk for oppskrift:)

God helg.
Anonym sa…
Hei!
Tusen takk for koselig oppskrift!
Lurer på om det er noe feil i oppskriften?
Drops Nepal passer jo til pinne nr 5, men her står det pinne nr 3,5?
Har virkelig lyst til å strikke disse, så hadde vært fint å få tilbakemelding!
G-Anette sa…
Heisan
Ja, det stemmer at jeg har brukt pinne 3,5. Det er pga at jeg ville ha de litt mer "tette" og med god hold :)
Vårsol sa…
Nå har er jeg akkurat ferdig med ei Thermis-lue i Lima . Jeg har strikket noen før i Gullgarn. Liker denne modellen veldig godt.
Nå skal jeg lage pulsvarmerne dine - kanskje blir jeg like glad i dem. De så iallefall både lekre og gode ut.

Du kan se Thermis-luene i bloggen min.

:)
Therese sa…
Hei! Takk for flott oppskrift. 11-åringen kom hjem fra skolen i går og spurte om hun kunne få pulsvarmere, for det var så kaldt på hendene i klasserommet. Og de MÅTTE være ferdige til idag...

Så da kastet jeg meg på google, fant oppskriften din og satte i gang. Gjorde vrangborden litt lengre (12 cm) og strikket på pinne nr 4, men ellers fulgte jeg oppskriften.

Den blir blogget så fort jeg får ta bilder av det, ble ikke ferdig før seint i går kveld, og da var det både mørkt og seint.

Har startet på par nr 2 nå, de ble så fine.

Ønsker deg en god dag, og har lagt deg til i feeden min :-) Du lager flotte ting!

/Therese
Anonym sa…
Hei. Jeg er helt fersk i strikkeverdenen og har lyst å prøve å lage disse pulsvarmerne. Men jeg lurer på en ting... bruker du rundpinne eller vanlige pinner og syr sammen til slutt?

Flott blogg forresten ;)

Monica
Vibeke sa…
Kjempefine! Jeg er nybegynner og skjønner ikke helt tross god forklaring. Har du brukt fire pinner, eller skal de syes sammen når man er ferdig strikket?
Vigdis sa…
Super oppskrift for en nybegynner��
Jeg har allerede laget 3 par.

Populære innlegg fra denne bloggen

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.