Gå til hovedinnhold

Ull til mini


Enda ett miniplagg har vært på pinnene her, og det i ganske lang tid.... Strikketøyet ble påbegynt i vinter en gang (så vidt jeg kan huske) og rett og slett avglemt! Kan ikke skjønne at det skal være mulig ;) Men så dukket det plutselig opp i en bortgjemt pose på hobbyrommet en dag jeg 'ryddet' litt. Og sommer-strikkepausen ble kortere enn fryktet, for det var jo bare å 'hive seg rundt' å strikke videre. Spesielt med tanke på at mottaker vokser for hver dag ;)


Jakken dukket helt tydelig opp i hodet mitt da jeg så garnet i hylla på garnbutikken, herlig og myk Mitu fra Rauma. I en perfekt blåfarge, ikke for babyblå og ikke for voksenblå :) Oppskrifter er superkjekke å ha. Men når man først har fått en ide om hvordan man vil det skal bli er det like greit å bare prøve seg frem, og ikke bruke masse tid på oppskrifts-søk.


Riller, dobbel perlestrikk, raglan. Enkelt og greit. Epleknappene har ventet på å bli plassert på ett søtt lite plagg, og dette var det riktige. Syns de er så fine! Litt knotete med stilken på eplet når man skal kle av og på, men med rette teknikken går det som en lek. Nybakte mødre har det jo ikke så travelt heller :)


Enda ett mini-ullplagg er planlagt, men mottaker bor i Oslo så jeg venter litt med det. Nå skal jeg titte på min lange strikkeliste å se om det er noe sommerlig som frister! :)

Fortsatt god helg alle dere strikkeglade jenter :)

Stor klem, Gry-Anette



Kommentarer

Innestemmen sa…
Så fiiin! Heldige lille mottaker :)
Bundingen sa…
Nydelig liten babyjakke! Etter mitt øyemål ser fasongen helt super ut. Klart du strikker flere over samme lest som denne.

Riktig god helg!

Klem
Hei!
Nok en gang inspirerer du!Herlig jakke i vakker farge. Og knappene var virkelig det lille ekstra!
Jeg tenkter at jeg må prøve meg på en lik jakke. Ser at jeg kan ta utgangspunkt i enkel jakke fra Pickles;-)

Ha en fin helg videre!
Unknown sa…
Kjempefin og lekker, både garn , farge og ikke minst design :-)
Anonym sa…
Wow for ein flott jakke! Nydeleg farge du har valgt :)
Kattipuh sa…
Kjempeflott jakke! Heldig er mottageren:-) God helg!
Veldig fin jakke, ser behagelig og god ut i fasongen. Og så godt å bli ferdig med et prosjekt :)
Sommerhilsen fra Anette
For en nydelig jakke i flott farge!! Kunne ønske jeg var like dreven:)
Synnøve sa…
Den var skikkelig skjønn! :)
Full av Ull sa…
Åh, så søt den ble når den endelig ble ferdig ;) Utrolig fint med bare helt enkel rillestrikk og raglan. Det føles så godt å gjøre ferdig sånne langtidsprosjekter :)
Nydelig farge, og kjempesøte knapper!
Spent på hva slags sommerprosjekter du tryller fram! Strikkepinnene går varmt her hos meg, til tross for sommerferie (det er jo ikke spesielt varmt, liksom), og jeg har tusen planer for sommeren.. Jeg har selvsagt over 2,6 kg garn i hus nå, så målet for sommeren blir vel bare å ta med omtrent samme mengde tilbake til Tromsø som jeg tok med hjem til Narvik :P Hihi, er man garnelsker, så er man garnelsker :) På onsdag kjører vi en tur til Bodø, og da blir det lunsj på Hjerterommet :) Gleder meg til å se der "live" :) Håper du koser deg med litt sommerferie og kos innimellom luesying ;) Klem
Nydelig! Epleknappene var prikken over ien!
Du leverer som alltid- nydelig jakke. Strikket du uten mønster?? Jeg er mektig imponert! Håper også at litt inspirasjon/motivasjon til strikking kommer til meg snart... har vært labert lenge nå...
Ha en fin sommerdag :)
klem fra Sissel
Guro sa…
Knallskjønn jakke:-)Perfekt kombinasjon av perlestrikk og riller! Har strikka en vest til sønnen min i det garnet i samme farge. Veldig fornøyd med Mitu altså!
Lene sa…
Så fiiiin, likte fargen kjempegodt! God sommer;)
Unknown sa…
Denne var skikkelig fin - så flink du er som bare strikker i vei etter eget hode - blir ofte best da :) Ønsker deg en god sommer!
Unknown sa…
Kjempesøt jakke. så flionk du er å få det til uten oppskrift da. Virkelig flott jakke
Stine sa…
Så herlig farge, aldri prøvd dette garnet men så kanskje.. ikke det at jeg trenger mer garn då men :/
Ingridstua sa…
Det var nok ei mening med at du skulle "rydde" denne flotte jakken frem. Det hadde jo vært synd og skam om den lille søte jakken skulle ligge uferdig i en pose. Nå kommer den jo til anvendelse! Så helig! Knappene var kjempesøte!! Gjør ikke noe da om det blir litt knotete.. det er jo ikke så mange av dem! Nydelig strukturstrikk og mønster! Fortsatt god sommer! :)
LisaM sa…
Åååå så fin! Og blåfargen er jo bare nydelig!☺
De epleknappene liker jeg veldig godt også, og de gjorde seg virkelig på denne jakken.

Håper du har hatt en fin helg!
Klem
Guri sa…
Veldig fin jakke! Noen ganger er det enkle det fineste! Nydelig blåfarge også.
Ha en fin dag og fortsatt god sommer!
Klem fra meg :)
Lykke sa…
Det er en vældig fin lille trøje og søde knapper
Nok et nydelig lite plagg fra din kant. Herlig! Har bare bestilt en del garn til ulike prosjekt for kaldere kvelder. Tror faktisk at det er nå, oppleves som høstvær det som pisker utenfor :)

Vil bare få ønske deg fortsatt god sommer. Bestilte 3 barneluer på nettshoppen din. Satt helt perfekt, kjempefine! :)

Stor sommerklem,
Eli Kristin
mamma i nord sa…
Måtte søke på navnet ditt, da jeg oppdaget i dag att en liten gutt som jeg er tante til eier en av dine luer :-)

Nydelig strikkejakke, og nå må jeg titte mer rundt i bloggen din.
LeneSol sa…
Så utrolig mye fint du har laget:-)Jeg legger meg til som følger:.)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.