Gå til hovedinnhold

Såklart: Paljett-votter!


Etter å ha strikket min hvite paljettlue, bare visste jeg at det måtte bli paljettvotter på meg også :) Og så jeg som aldri har vært noen paljett/glitter/glam-jente, hihi. Man måtte altså bli godt voksen før man skjønte at det er skikkelig fint! Og det kan jo være at ungdommen syns det er 'harry' for alt jeg vet, men jeg elsker mitt nye paljett-sett!


Vottene ble strikket ganske umiddelbart etter lua, men så var det de bildene som skulle taes.. Og jeg kunne jo ikke bruke vottene før de var fotografert siden fargen er superhvit og helt sikkert ikke like hvit etter litt bruk ;) Derfor har de ligget her i kurven i påvente av fotoshoot. Og i dag var dagen :)


Oppskriften er fra samme sted som lua, nemlig Martine med den kjempefine bloggen Full av Ull.  Tusen takk Martine for super votteoppskrift også, passformen er smal og feminin, akkurat slik jentevotter skal være :) Garnet er som på lua, en tråd Lima og en tråd Fame Trend Paljett. Har enda mer paljettgarn, lurer på hva det skal få bli...


Sånn, nå kan jeg endelig ta i bruk mine lekre, hvite votter. Så får de være fin så lenge de føler for det  :) Jeg har strikket noen mer praktiske votter også, må bare ta bilde først..

Håper dere er mange med samme plan for kvelden som meg: Strikketøy

Klem, Gry-Anette

PS: Jeg har vært nødt til å fjerne muligheten for å kommentere som anonym på bloggen. Jeg ble så veldig plaget med spam-mail/kommentarer. Så hvis du ikke har egen blogg/konto, men ønsker å si noen ord eller spørre om noe blir jeg like glad for en mail på post@g-anette.com.


Kommentarer

Siren sa…
Helt fantastisk fine, både vottene og settet. Kanskje jeg er en skjult paljett elsker jeg og?:) Tro meg, i kveld skal strikketøyet frem. Gleder meg til det! Kos deg:)
Unknown sa…
Disse var utrolig nydelige! Jeg er en paljett-elsker, og blir bestandig dratt mot ting som gliteret (til kjærestens store fortvilelse). Alle jenter må ha (minst) et plagg med paljetter. :D
Hva ungdommen syns er vel revnende likegyldig! :) Det viktigste er at du syns det er fint. Syns det ble et kjempefint sett, jeg!
Og jeg har nok samme plan for kvelden som deg, ja ;)
olaug sa…
Kjempefine!!! Har aldri strikket med paljettgarn, men det var jammen en super ide :) Strikkes skal det her også i kveld, faktisk i fellesskap med venninner. God strikkekveld til deg :)
Synnøve sa…
Lekre, selvfølgelig! Kanskje det må bli et par pulsvarmere i paljettgarn?
Stine sa…
Helt nydelig var settet og tøff du som har hvite votter! :) Aldri prøvd paljett garn, kanskje det må bli noe for mine små prinsesser i gaver for lekkert er det!

Her er det lite strikking og høy påske-baby-rydde-faktor..*phu* kanskje jeg må påske-rydde garn lageret ;)
De var jo helt nydelig og jeg kan forstå at du bare måtte ha vottene også :)
Ha en fin kveld :)
Bundingen sa…
Lekkert sett! Jeg har heller ikke prøvd paljett-garn, men ser jo muligheter nå.
Takk for inspirasjon!

Klem fra Ingunn
Skikkelig flotte votter:) lurer på kor du får fatt i paljettgarnet??
Lisbeth sa…
Det ble et flott sett :)
Gøy å strikke noe man blir litt ekstra fornøyd med!
Anne Marie sa…
Superfin paljettlue og votter. Tusen takk for tipset om paljettråd (jeg er alltif sistemann til å finne ut slikt), har en liten prinsesse som helt sikkert vil like litt paljettpynt på vinterulla.
Stilig :-) Jeg trodde du hadde sittet og tredd paljetter på garnet jeg ;-) Genialt at man kan kjøpe sånn garn :-))

Kos deg med glammen du - klem Siv
Unknown sa…
Så søte di var! Ble et fint pynte sett :)
Frieblonder sa…
Nyydelige votter og lue! Paljetter og glam er jo skikkelig feminint da. Perfekt at det finnes paljettgarn:)
Slettes ikke harry!! Derimot veldig fint :)
Unknown sa…
Utrolig lekre, blir pittelitt misunnelig ;-)
Tror jeg må investere i litt paljett garn !
Ruths datter sa…
Det der må jo absolutt bli et finsett det. kjempelekkert med famegarnet.
Klem
Full av Ull sa…
De ble kjempefine, skikkelig jevnt strikket! Jeg går jo til og med å tenker på et tredje par med paljettvotter (med rosa Lima), men jeg får prøve å beherske meg :D To par paljettvotter per vinter får holde, hihi ;) Den gule kluten ble forresten ferdig, etter litt iherdig formiddagsstrikking i går (etter kaffedrikkingen, haha) :D
Ha en fin torsdag, stor klem
Hei. Takk for tilbudet om handling, men når Jannickes hjemmekos har garnet kan eg kjøpe sjølv. Butikken hennes ligg ikkje så langt unna, men takk likevel! Ha ein fin dag:)
Pernilla sa…
Et nydelig sett du har fått laget! Paljettgarn, ja det finner opp så mye nytt. Men jeg må og få si at jeg falt veldig for den nydelige luen din i "bølgemønster" i tidligere innlegg, herlige fager.
Pernilla
MarJE sa…
Guri...det var flott. Likte godt paljettsettet ditt.
Disse var kjempefine, jeg elsker alt som glitrer og skal huske på paljettene til neste vinters vottestrikking :) Nå har jeg et par votter igjen å strikke for denne gang og de er til en mann. Så da tror jeg at jeg lar paljettene ligge :)
Ha en fin kveld!
Anette
Blåbærlina sa…
Så bra at du har fått komplett sett nå, så
du kan stase deg litt til i vinterkulda :o))
Kjempefine ble de!!!
Spent på de andre vottene også....
Fine bilderforresten,
:o)
Klem fra nina
Anne sa…
Jeg har heller aldri vært noen fan av paljetter, men dette settet var nydelig! Så fint med hvitt om vinteren! Så lenge det varer;)
Anne sa…
Forresten, jeg lurte på en ting... Legger du opp på en spesiell måte eller er det annet du gjør for å få så fin vrangbord på lua? Jeg syns ofte at den første runden blir lett hullete...har prøvd å strikke de rette vridd, men syns allikevel det blir litt hull ved de vrange. Litt mer stress for håndleddene mine å strikke vridd så vil helst slippe det hvis det fins et annet triks;)
Annika GW sa…
Underbara!Annika
Ingridstua sa…
Så fine "bling-bling" votter! Synes ikke det er harry, men så er jeg jo ikke så veldig ung heller. Hihi! Har strikket en del snurreluer med paljettgarn, og de ble veldig populære. Har også strikket hals med paljetter.

Jeg er ikke så veldig glad i for mye glitter og stas (selvom det kunne høres sånn ut), men synes settet ditt ble nydelig, og akkurat passe med paljetter.
Gleder meg til å se de andre vottene som du har strikket.

Ønsker deg riktig fin påske!

Klem fra Ingrid
Unknown sa…
Så fine votter!! :)
Stinemorღ sa…
Så lekre!
Fine blingvotter :)

klem
LisaM sa…
Så innmari fint sett!

Jeg har også lyst på paljettgarn....

Ønsker deg en god påske!
Klem
Victoria @ sa…
Lekkert, lekkert, lekkert! :)
Petronella sa…
Kjempelekkert lue/votte- sett. Det er utrolig hva noen små paljetter kan gjøre for ellers helt enkle plagg. Virkelig prikken over i-en :-)
Bare så flotte! Gleder meg til å prøve å strikke disse :-)
TweedyBird sa…
Vurderer å strikke en jakke med dette paljettgarnet.
Lurte derfor på hvilken farge du har bruk sammen med paljettgarnet her?

Takk forresten for en kjempehyggelig blogg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.