Gå til hovedinnhold

Luer i en fei


Jaja, så var nyttårsforsettet mitt om å 'bare strikke med mål og mening' brutt. Og vi er bare i Mars... Men ett par luer gjør da vel ingenting, man kan jo finne mottaker senere? For det er jo bare slik at når man leter etter oppskrifter på Ravelry en sen kveldstime, så kan man fort bli akutt inspirert og dykke i garnlageret i samme stund. Ikke sant?


Inspirasjonen kommer altså fra denne luen.  Men for å gjøre den litt mer G-Anette-vennlig, så gjorde jeg litt om på selve mønsteret. Dvs at jeg lagde 'sikksakkene' med færre masker = kortere mellom hver farge = mindre sjanse for at jeg strammer for mye = penere lue :) Hvis noen vil gjøre det samme klarer dere sikkert å se hva jeg har gjort på bildet øverst.


Luen er strikket i garnet Drops ♥ You II. Nydelig garn i nydelige farger! Men som erfart før, det blir mye ull på klærne etter endt strikking med dette... Så det blir nok ikke strikket så mye annet enn lue og votter av dette garnet. Hmm...og der fikk jeg lyst til å strikke votter ja :)


Jeg har brukt tykkere garn/pinner enn oppskriften sier, jeg har endret på sikksakkene og jeg har valgt å felle på samme måte som denne luen for det var så fint. Så oppskriften har jeg ikke kjøpt/brukt, den var kun til inspirasjon :)


Duse farger på pinnene er herlig! Men akutt fargelyst kom etter siste tråd var festet på pastell-lua. Så var det bare å stupe i garnlageret igjen. Og nå fant jeg frem masse rester av Freestyle som fint kunne brukes sammen for å lage en knæsj lue!


Luen er perfekt til å bruke opp rester! Og hvis dere syns at striper er avhengighetsskapende, dette er enda verre! Eller bedre! Hihi, luen strikkes virkelig i en fei, for det er så gøy å se når mønsteret kommer frem. Og så skal man jo bare strikke eeeeen farge til før man avslutter. Og vips skal man felle av, og da er det jo like greit å bare bli helt ferdig. Noen som kjenner seg igjen?


Denne ble altså strikket i Freestyle, jeg la opp 70 m på pinne 3,5. Størrelsen ble da 3-4 år tipper jeg. Guttelue eller jentelue? Jeg er litt usikker faktisk, kanskje mest jente. Men moro ble den! :) Og jeg ser ikke bort fra at det blir flere luer av denne sorten fra meg, må først bare finne noen å strikke til, ehm.. ;)

Ha ei fortsatt flott uke der ute! Bloggeland er virkelig en herlig plass dere ♥

Klem, Gry-Anette

Kommentarer

Unknown sa…
flotte farger du har valgt.

Er ikke nyttårforsett til for å brytes? er i allefall det jeg sier til meg selv hvert år.
Stine sa…
Er viktig med en god gavekurv! Og disse ble kjempe flotte! Kjekt å strikke uten mål og mening, men med stor glede ! :D
Ruths datter sa…
Stilige luer. Denlyse er bare helt topp.
Klemz
Blåbærlina sa…
Den G-Anettevennlige lua ble virkelig kjempesøt,
Akkurat som du !! :o)) nydelige farger og fint mønster.
Ja, de nyttårsløftene.....du ser hvordan det har gått med mine.....om ikke å kjøpe mer garn og sånt... Bare tull :o))
Koselig med hilsen fra deg :))

Klem fra Nina
Veronica sa…
Nyydelige luer! :)
Siren sa…
Knallfine luer, rett og slett:)
LisaM sa…
Så fine luer!!
Og den øverste ble veldig G-Anette ja;)
Kjekt å strikke litt til gavekurven☺
Ingridstua sa…
Fine, anvendelige luer! Kjekt å få brukt opp litt restegarn også! Du var veldig fin i lua, kledelig! Den blå lua tipper jeg kan brukes avmbeggemkjønn, kommer ofte an på smaken til den som skal bruke den.

Tusen takk for varmende ord, og flott kommentar hos meg!
Ha en fin kveld!

Hilsen Ingrid
Elisabeth sa…
Kjempekule og søte luer:)
For noen fiiiine luer!!! Nyydelige farger !
Stor luefan sjøl :-)

C.
Heidi sa…
KJempefine luer :) Ja det å strikke etter mål og mening....hmm jeg er mest til det å strikke etter ren lyst...men litt mål er jo bra ;)
Kjempefine luer:) hvor mange masker la du opp til den øverste? Og hvilket pinnenr? ;)
Bundingen sa…
Jeg liker begge luene! Lekkert med den duse og sprekt med den fargerike!
Det er en fest å strikke luer, for det er bare å bruke restegarn og fantasien, og vips - en ny og original lue er "født".

Ha en strålende torsdag!

Klem fra Ingunn
Camilla sa…
Meget meget fin hue (lue :-))
Og meget smukke billeder i den fine sne. Selv i Danmark har vi sne i dag!
Hildegunn sa…
Helt herlige luer! Fint mønster på dem!!
Guri sa…
To fine luer! Herlig med farger også, synes jeg!
Herlige luer :-) Er ikke målet å fylle opp lageret med eventuelle bursdagsgaver da? Du vet det lageret som er så kjekt å ha ;-)

Ha det godt - klem Siv
Linda sa…
Lua di var kjempe fin.
Irene sa…
Hvor er den bare sød, dejlige farver
Ina sa…
Superfine luer :) Effektfullt mønster og herlige farger.
Luer kan man jo aldri få nok av uansett.. ;)

Ha en strålende helg!
Veronica sa…
Du er en racer på å strikke luer! Fine farger og fasong på dem begge!:)
Anne sa…
Oj så fine luer! Likte godt fargene i begge:) du er virkelig rask med pinnene:)
Lisbeth sa…
Flotte luer! Greit å få brukt opp av garnhaugen vi ofte har ;)
Fin helg til deg!
Stinemorღ sa…
Man må da vel ikke alltid strikke etter mål og mening, hihi.. :)
Lekker lue!
. og jeg liker det beste når du gjør det G-Anette vennlig ♥

klem
Unknown sa…
Kjemprfine luer. Morsom å se hvordan ulike de blir når fargene endres men mønsteret er det samme :-)
Ha en riktig flott uke!!
Synnøve sa…
Lekre luer! Det beste med strikkingen er jo å kunne gå bort fra alle planer, stupe ned i garnlageret etter noe "gammelt rask" og trylle noe flott ut av det, stappfull av inspirasjon :) Med andre ord: dette er fullt lovlig!! :)
Marion sa…
Så fine luer!
Kjekk måte å bli kvitt litt restgarn ja ;)
Burde ha strikket noen sånne jeg også...hihi
Klem
Full av Ull sa…
Nå prøver jeg meg på å legge igjen en kommentar via google-konto ;) Håper det fungerer, da er jo i så fall problemet løst :D gleder meg masse til strikkekafe i morgen <3
Haha, herlig! :) Tror de fleste kjenner seg igjen på mange måter her ja. Så flotte luer da, kjempestilige. Liker den passformen og ton i ton-farger. Løøøøvely! :D

Alltid kjekt med småprosjekt/kjappe prosjekt innimellom alt ^_^

Fin uke til deg,
klem
garnguru sa…
Kjempe fine farger..du gir meg inspirasjon:)

Klem fra Garnguru

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.