Gå til hovedinnhold

Myke riller


Som nevnt tidligere, det kommer to guttebabyer i familien den nærmeste tiden! Det betyr nok at det vil komme en del småstrikk fra denne kanten. Den første prinsen kommer nå i mars, og ett av ønskene var ett rillestrikket babyteppe.
Og jeg er jo ikke så veldig vanskelig å be ;)


Jeg valgte garn, mamma'en valgte farge. Så da ble det Drops Alpaca i farge Natur. Kanten rundt er i Mitu fra Rauma. Det er en blanding mellom ull og alpakka, og ett nytt bekjentskap for meg. Blir nok å strikke mer av det, veldig mykt og deilig garn og denne linaktige fargen var bare nydelig :)


Oppskriften er da å starte i ett hjørne, øke en maske hver pinne til man har brukt ca halvparten av garnet (totalt 6 nøster) for så å felle seg innover igjen. Smågodt-vekten til Mix-kiosken kan fint brukes til å finne ut når man er halvveis i garnet...hihi...nok om det ;)


Jeg avsluttet litt før halvveis i garnene, og hadde såpass mye igjen etter endt teppe at jeg ville hekle rundt kanten med naturfargen først. Så blir overgangen til linfargen litt penere. Jo nærmere jeg kom slutten og så garnet minke, jo raskere strikket jeg (hvorfor gjør vi det når vi ser at garnet snart tar slutt?). Men det holdt. Akkurat. 6 cm garn igjen. Puh :)


Som nevnt i forrige innlegg, så har jeg ett pinglehode som ikke tåler ull. Mine to jenter likeså. Gjennom min strikke-karriere har jeg derfor testet ut det meste som går an av akrylgarn, i håp om å finne noe i nærheten av godkjent. Helt uten hell. Og så har jeg lurt sånn på hvorfor akryl-strikkede klær i motebutikkene føles så annerledes? De hverken føles eller ser ut som akryl. Så da Only solgte dette supermyke skjerfet for 50 kroner, åpnet mine strikke-øyne seg. Jeg kunne jo prøve å rekke det opp og bruke garnet?


Som tenkt, så gjort. Lykke! 400 gram myyykt og herlig garn som ikke klør! Og en liten sølvtrådhaug :) Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal bruke dette dyrebare garnet til. Ikke dyrebart i pris da, litt over 6,- for 50 gram. Men jeg har jo litt av det nå da...Jeg kjøpte to skjerf i denne fargen, og på lørdag måtte jeg bare kjøpe to skjerf til i lysgrønn/mint. Det bare MÅ bli noe til Emma :)


Og så en liten garn-etterlysning. Min kjære tante strikker på en kjempefin genser av garn hun fant i garnlageret sitt (som viser seg å inneholde gamle skatter!). Hun strikker den med riller, en rille med Drops Bomull Lin og en rille med det utgåtte garnet Flamè fra Drops. Det blir rålekkert! Men nå ser hun at det blir for lite av Flamè-garnet, så  jeg må bare spørre alle dere strikkedamer - er det kanskje noen som har liggende en gammel skatt? Flamè, offwhite, farge 12, parti 1916. Det hadde vært fantastisk om det fantes der ute ett sted, så den fine genseren kan bli ferdig :)


I morgen reiser Luefabrikken til Alta. Når luedamene er på tur er det ikke hæla i taket og ut på byen som gjelder om kvelden. Da er det hotellrom, krim på tv, rødvin, potetgull og strikking, hihi ;) Vi gleder oss! Vi står på Amfi Alta torsdag, fredag og lørdag, så kom og hils på om du er der :)

Ha ei fortsatt flott uke!
Klem Gry-Anette

Kommentarer

Disse teppene er så lekre. Flott pynt rundt. Enkle, varme og myke, helt perfekt til en deilig liten baby. Heldige du som har bebiser å strikke til fremover ;)

Stor klem,
Eli Kristin
Guri sa…
Delikat og fint babyteppe!
Lykke til med salget i Alta!
Klem :)
Martine sa…
Babyteppet ble jo bare kjempefint! Ser herlig mykt og godt ut, og det gjorde seg skikkelig med kanten rundt : Heldig baby! ;) Og ja, jeg strikker også alltid kjempefort når garnet begynner å ta slutt og jeg ikke er sikker på om jeg får nok ;)
Akrylgarnet ser jo virkelig ikke ut som akrylgarn der, mer som merinogarn. Håper du finner noe skikkelig fint å bruke det til ;) Og fra nå av får du bare være ekstra oppmerksom på fine, digre skjerf i butikkene, hihi :D
God tur til Alta, kos dere masse der ;) Rødvin, krim og strikking hørtes herlig ut <3
God klem fra Martine
Ane sa…
Nydelig babyteppe. Elsker de lyse delikate fargene til baby. <3
Hehe.. morsomt det der med at man strikker fortere når garnet minsker. Jeg gjør akkurat likedan. Hvorfor har jeg ikke noe godt svar på. ;)
Lykke til med luesalg! :)
Kjempenydelig teppe! Min erfaring er at disse blir brukt mye!!! Gleder meg til å følge med på småstrikkingen din fremover:-)
Så smart å rekke opp skjerf du har kjøpt! Spennende!!! Gleder meg til å se hva du produserer!

Anonym sa…
Babyteppet ble jo bare superfint. Har strikket på den måten mange ganger når jeg har laget enkle sitteunderlag og tovatepper. Kjempesnedig og fin strikk :) Gleder meg til å se hva det blir av skjerfgarnet, det blir spenndende!
Ha ei flott uke!
Lisbeth sa…
Så flott teppe :)
Så lurt å rekke opp skjerfet og bruke garnet på nytt! Blir spennende å se hva det blir ;)
Sannelig er babytepper i helt vanlig rillestrikk fine også - og fargene var bare nydelige :-) Tror det er første gangen jeg hører om noen som rekker opp noe de har kjøpt for å strikke av det ;-) Jeg er fortvila over all acrylen for tida - jeg kan nemlig ikke bruke det....
Lykke til i helga - planen for kvelden høres herlig ut :-))

Ha det godt - klem Siv
Bundingen sa…
Delikat babyteppe! Ja, digital vekt er tingen for oss strikkere. Da blir det litt mindre nervepirrende med restegarnsprosjektene.

God tur til Alta!
Håper salget går strykende!

Klem fra Ingunn
Ingridstua sa…
Tenk å være så heldig å bli pakket inn i det delikate, myke og varme teppet. Drømme... Særlig i dag hvor, det fyker og ryker rundt husene, minusgrader og null sikt. Kjempeflott teppe til babyen!
Så smart å kjøpe billige skjerf, og rekke opp, slik at du får det garnet som ikke klør. Selvom det burde vært kløfritt garn å få tak i ;)

Lykke til med salget i Alta!
God tur!

Hilsen Ingrid
Stine sa…
De teppene er så deilige, og ble kjempe fint med en kant rundt :) Lykke til i Alta!
Tovepia sa…
Disse rilleteppene er de flotteste av alle etter min mening, lekkert med den kanten rundt! Kjenner meg igjen i hurtigstrikking mot slutten når du er i tvil om det holder:))
Såå smart med opprekk av kjøpte skjerf, den har jeg ikke tenkt på:)
Kan dessverre ikke hjelpe deg med garn, men håper du får napp hos noen.
Nyt marsdagene videre, klem fra mæ;)
Det teppet ser deilig ut, man ser liksom at det er godt og mykt:) Har tenkt ut en del skjerf jeg skal rekke opp nå, smart! :D
LaLa`s Loft sa…
Hærlig teppe, koselig for en liten venn :)

Har du virkelig ikke funnet noe garn?? Hva med Lerke, Merino Extra fine, eller rene bommulsgarn?? Fint du fant skjerfene da, det var lurt. Har også lurt på det derre med akrylklær man kjøper.... Å hysteriet for ikke å strikke i akryl. Rart det der.

God tur til fine Alta, og kos dere der :)
Siren sa…
Så utrolig smart! Og for en billig fornøyelse! Sitter og ler for meg selv når jeg ser deg for meg sitte og rekke opp kjøpesjal for å strikke noe selv:)

Kjempefint teppe du har strikket, det gjør seg så godt med en kant i en kontrastfarge:)
Blåbærlina sa…
Så koselig et teppe du har strikket til den lille, blir sikkert mye brukt vil jeg tro. Skikkelig deilig tanteteppe.
Så bra at det kommer flere nye små i familien, sånn at du kan prøve nye ullgarn :O)
Smart å rekke opp akrylskjerf for å strikke! Håper du blir fornøyd med resultatet... jeg venter i spenning! :O)
Kos dere på tur til Alta! Mye fint i bagasjen der, både luer og strikking vil jeg tro :O)
Jeg er forresten såååå imponert over berget med Svalbardluer dere har sydd!! Lykke til med det!

Klem fra Nina
Ruths datter sa…
Sånne tepper er så greie. Babykroppen føyer seg etter rillene. Bare mykt og deilig.Ellers er du jo bare litt smart du da. rekke opp og få akkurat det du vil.
Klemz
Guro sa…
Så herlig babyteppe! Disse er virkelig gode å ha til små kropper:-)

Har aldri tenkt på muligheten for å rekke opp kjøpestrikk. Lurt!

Lykke til i Alta. Dere tar vel en tur innom Kilden (les: Garnhimmelen):-)
Anne sa…
Nydelig teppe! Smart ide å kjøpe skjerf for så å rekke det opp;) blir spennende å se hav du strikker av det. Lykke til med luesalg i Alta:)
Hilde sa…
Hei! Tror jeg har offwhite Flame garn liggende hjemme. Men er ikke hjemme før til påske for å få sjekket det.....
Så herlig det teppet ser ut! Kjempelurt med dei sjalene,eg hadde ikkje funne på det:) Lykke til med luesalg og god helg:)
Så nydelig og delikat teppe <3 Lykke til med luefabrikken i Alta :)

Stinemorღ sa…
Nydelig teppe! Det blir herlig til en liten prins :)
Det der med å strikke fortere når det nærmer seg slutten gjør jeg også - akkurat som at det skulle hjelpe liksom :)

Ha engen søndag, klem
Katrine sa…
Alta, min hjemby faktisk! Vet det er mange som gledet seg til du skulle komme, så regner med det har vært godt salg der :) Haha, jeg strikker også fortere når det nesten er tomt, det er så mystisk!! Godt å se at det er flere spesse strikkere der ute :p Babyteppet var jo bare så fint, liker slike farger :)
Synnøve sa…
Hahaha, tenk å kjøpe et skjerf, rekke det opp, for så å bruke garnet på noe annet - det må jo være ekte garngalskap det! ;) Rålekkert babyteppe! Jeg har sørget for at jeg fikk kjøpe ei lue fra dere i Alta (via mamma) - gleder meg til å gi den til den lille pjokken. Traktor må vel være bra til en snart-toåring! Håper dere hadde en trivelig helg i Alta, satser på at dere fikk en liten smakebit av Finnmarksløpet også?
Marthe sa…
Nydelig babyteppe! :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.