Gå til hovedinnhold

Sommerlig hekling


Vi har hatt så nydelig vær den siste tiden at strikketøyet har vært med ut, herlig! Og mine Hubro-nøster som ble kjøpt inn for å lage sommerlige heklakurver ble plutselig til en sommerlig heklet strikketøypose! For det må man jo ha :) Har litt hekle-dilla for tiden, jeg får alltid det når det blir lysere/varmere ute.


Og da er det jo kjekt å hekle noe til strikketøyet...eller hekletøyet ;) Den er heklet som en stor firkant og så sydd sammen under og i siden til slutt, håndtakene er omtrent samme prinsipp som på heklakurvene.
Heklet i Hubro på krok nr 7, så den er stødig og god. Brukte litt over ett nøste i hver farge, så har (som vanlig) garn nok til mer :)


Underveis i heklingen begynte jeg å drømme om at det kunne vært fint med en liten heklet matte også! En liten rund sak til å ha foran sengen, hadde ikke det vært fint? Syns Hubro har litt dårlig utvalg i farger, men syns tykkelsen og stødigheten var veldig bra så velger det nok igjen. Og så er det i 100 grams nøster = mindre trådfesting... lat ja :)


Jeg er ikke noe glad i å strikke sokker. Dvs, jeg syns det er kjempegøy å strikke en sokk, men så er jeg liksom ferdig med det syns jeg, litt upraktisk ;) Så når min kjære bestemor spurte om Anna trengte sokker, sa jeg gladelig ja til det! Så disse to herlige parene er strikket av min bestemor på 85 år ♥. Garn fikk hun av meg. Det til høyre tror jeg er Regia, det andre er ett finsk garn. Begge parene har allerede vært i bruk og de er perfekte :).


I morgen tidlig reiser jeg og min gode venninne Marita til Paris! Åå, som vi har gledet oss til denne turen. Hele 5 dager husmorferie! Garnbutikker er allerede lokalisert ;) Hotell med terasse i latinerkvarteret, dette blir bare herlig! :)

Så nå blir det nok en gang stille fra denne kanten, men sees igjen så snart jeg er tilbake.
Ha ei fortsatt flott uke!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Synnøve sa…
For en lekker pose! Er ikke så heklete av meg, men kunne gjerne tenkt meg et heklet teppe eller en garnpose :)
En rosa fugl sa…
Poser er smarte! Særlig når man kan hekle de i en fei. Flotte farger:) Bli gjerne med på min fotografiske utfordring:D Sjekk ut bloggen:D
For en flott veske til håndarbeide...skulle selv hatt en ny veske til slikt..hmm kanskje prøve på noe lignende det du har laget :)

Ha en fortsatt fin uke
Ann-Charlotte
Mie sa…
Superfin og praktisk strikketøypose - der fikk jeg en god ide! Misunner deg litt den Paristuren. Var der på jentetur i fjor vår og det var fantastisk!! Kos deg!!
Lisbeth sa…
Det var en grei pose å ha til håndarbeidet, skikkelig fin!
Og så heldig du er som har bestemor til å strikke for deg enda :)
God tur!! Kos deg masse!
Unknown sa…
Kjempeflott heklet pose... :O)
Tror det kan bli veldig fint med matte i det garnet også, det virket veldig stødig!

Ønsker deg en riktig god tur til paris..., får håpe garnbutikkene er bra!
Pernilla sa…
Herlig pose du heklet!
Paris, jeg drømmer. Håper på å få en rapport om bra garnbutikker for til Paris skal jeg tilbake, og kanskje jeg kan få med meg litt fint garn derfra da.
God tur!
Pernilla
Anonym sa…
Hei! Så fin veske!! Lurer på om jeg må lage meg en sånn altså - så kjekk og ikke minst fin å ta med på tur istedenfor Rema 1000 poser som jeg bruker..:-) Bruker å dytte de ned i veska så jeg slipper å bære de i hånda, er jo ikke så vakre akkurat!
Nydelige sokker du var heldig å få:-)

God tur til Paris - kos deg masse!!

Klem
Så fin! Jammen skal jeg lage meg en sånn veske jeg også! Har masse gullgarn liggende- det må vel passe til en sånn veske:)
klem fra hermegåsa :)
Silje sa…
Å, så fin en pose :) kanskje jeg må herme litt.. Og god tur til Paris! Reiser til Frankrike i morra jeg og - på jentetur :) Vi skal riktignok til Nice/Antibes. Gleder meg til litt sol og varme :)
HildeP. sa…
Herlig veske! Jeg hekler lignende selv for tida, bare i barnestr. : ) Kan brukes til så mangt! Sokkene så deilige og myke ut, i spenstige farger! : ) Klem Hilde
Stinemorღ sa…
Stilig veske - herlige farger!
Man blir glad av slike farger :)

Håper turen til Paris er perfekt!
Kos deg masse :)

klem ♥
For en flott veske til håndarbeidene i flotte farger. Ordentlige gladfarger rett og slett. Sokkene var bare så kule. God tur til paris. Håper du finner noe lekkert garn;)
LisaM sa…
Kjempefin strikketøypose! Flotte sommerfarger☺

God tur til Paris! Kos deg☺
Miriam sa…
Så skjønn veske :)
Håper dere koser dere masse i Paris!
Stilig veske :-) Jeg går også mer over til hekling når det blir varmere i været :-D

Kos dere i Paris - klem Siv
Den gule og rosa veska var veldig fin!
Den gule og rosa veska var veldig fin!
Den gule og rosa veska var veldig fin!
Felisi sa…
Utrolig mye flott du har laget siden sist jeg var innom, jeg har visst vært litt sløv med bloggbesøk en stund...

Flotte heklekurver (oppskrift skrevet ut - takk!), nydelig hjertvest (smart måte å strikke på, den ble så jevn og fin), kule hekleluer til jentene (jeg har laget noen lignende, men heklet fra toppen og i babyull - nå fikk jeg lyst til å lage flere), og sist men ikke minst lekker uglegenser!
Oi, så flotte ting! Har nettopp oppdaget bloggen din og har lagt den til som favoritt :)
Synnøve sa…
Jeg har hittil strikket med 3 typer bomullsgarn til pads'ene; cotton 8/4 fra S&S, Sandnes Mandarin petit og Søstrene Grenes bomullsgarn. Jeg er underveis i testingen, men foreløpig leder mandarin og cotton 8/4 :) Du bør kanskje ikke satse på helt hvite pads, da det kan bli sittende igjen litt farge etter mascaraen - det så jeg veldig godt på en lyyyyys gul jeg teststrikket. Jeg har allerede gitt bort dette i gave sammen med en god sminkefjerner (se eget innlegg) og det var veldig populært :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.