Gå til hovedinnhold

Ugler til Anna


Enda mer ugler fra denne kanten :). Helt siden jeg strikket uglegenseren til meg selv, har jeg hatt lyst til å strikke den til Anna også. Ting tar tid.. Men for noen uker siden var den plutselig øverst på "ting jeg ønsker å strikke"-listen :).


Jeg hadde sett noen nydelige varianter på Ravelry i ett tykt/mykt garn, Malabrigo Chuncy. Garn ble bestilt, og dere kan se i dette innlegget at jeg er gang. Oppskriften finner dere her. Genseren ble strikket i rekord-fart, det var så gøy og det gikk jo så raskt! Siden genseren blir såpass tykk, og neppe ville bli brukt så mye før til neste vinter strikket jeg både armer og bol ekstra lang slik at den varer. Men hva skjer? For lite garn! Jeg var forbi uglene, så vi snakker om de siste 5 cm på genseren...sukk.


Jeg sendte mail med en gang til nettbutikken jeg hadde handlet fra, men fikk til svar at de ikke hadde samme innfarging på lager. Skulle jeg rekke opp og lage genseren mindre? Skulle jeg rekke opp og lage vest? Tenking frem og tilbake, men til slutt tok jeg sjansen på å bestille ett nytt nøste. Det er jo sjateringer i garnet så kanskje det ikke ville vises så godt. Nøstet kom, og det var faktisk ikke mulig å se forskjell! Lykke!


Resten av genseren ble strikket i en fei, vi snakker om minutter altså - hihi :-) Den ble helt ferdig i forrige uke, manglet kun å ta bilder. Men da jeg skulle gjøre det i dag, oppdaget jeg at ugle-øynene var på ryggen ...så var bare å ta den kjedelige jobben med å flytte dem da. Og så var det å vente til modellen var ferdig i barnehagen og villig til å jobbe litt ;-)


Jeg hadde en super messe-helg sørpå! Gøy å reise og treffe nye folk, både kunder og andre selgere :).
Dagen etter jeg kom hjem ble jeg liggende med omgangs-syke.. Så kjedelig! Så det passet jo litt bra med ett ferdigstrikket prosjekt som ventet, slik at jeg har noe å blogge om ;-). Formen er på rett vei, men ikke helt på topp så kvelden tilbringes i sofaen med ny utgave av bladet "Made By Me" og kanskje blir jeg inspirert til å bruke disse nøstene jeg kjøpte på Mauds Garn i Lillestrøm :)

Fin kveld til dere!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

For en flott genser...
Herlig farge til ei søt lita jente:)

Ha en fortsatt fin uke
Ann-Charlotte
Randi sa…
Flott genser og en utrolig flott farge.
Rosehagen sa…
Å så nydelig;)
Vottemønsteret og garn ligger klart;)
Så er det med tid og gjøres!!!!
Er litt i putemodus og har laget pute med trykt ugler;) Skal vise
den frem når knappene er sydd i.
Ha en flott kveld;)

Klem fra Ann-M.
Guri sa…
Så stilig genseren ble! Du er ikke den eneste som liker ugler :)
Ha en fin kveld, og god bedring!
Stor klem :)
Tovepia sa…
Nydelig genser, herlig farge!
dette bladet kjøpte jeg selv idag, og sannelig er det mye inspirasjon å hente...spent på hva du faller for;)
Ha en god ferd mot helg, klem fra mæ;)
lena sa…
Det ble en super ugle-genser!!! Så bra at det ordnet seg med garnet:)
Kjipt å være syk.....kos deg i sofakroken, der er jeg og:)
Klem
Unknown sa…
Skikkelig fin ugle genser. Kjente at jeg fikk litt pusl når det gjaldt mengden garn osv. Godt at det gikk bra :-)
Katrine sa…
Skikkelig fin genser, på skikkelig søt jente:) Herlig fargevalg også!
Bundingen sa…
Kjempefin uglegenser til nydelig jente! Godt det ordna seg med garnet, men det er alltid spennende med ulik innfarging.

God bedring, og god helg!
LisaM sa…
Så herlig genser!! Å for en nydelig frøken!!!☺

Gleder meg til å se hva du får ut av de nøstene.

God-helg-klem☺
Birgitte sa…
Såå fin uglegenser på en søt jente:) Mottakeren ser veldig fornøyd ut!
Blåbærlina sa…
ojojoj! for en knallfin genser, fint garn som passet perfekt til både jenta og mønsteret!!
Så flott at det ble match med garnet som ble etterbestilt :O)
og at du hadde fin messerunde og i tillegg fikk handlet deg litt nytt garn.
Vær glad du ikke ble syk da du var bortreist, krise, det har jeg prøvd... :O(
Ønsker deg god bedring og mye kos med det nye bladet ditt! Kommer vel fine ting ut av det!

klem fra Nina
Anonym sa…
Nydelig genser! Det må være det aller kjipeste på denne jord - å mangle garn sånn som du gjorde her, men desto bedre følelse etterpå når det løste seg så fint! Gratulerer med perfekt plagg:-)

God bedring og nyt bladet! (ps: jeg har det liggende på nattbordet fremdeles, sovner før jeg rekker å lese det hver kveld..)
Elise sa…
En nydelig genser og noen flotte ugler:) Jeg ønsker gjerne å følge bloggen din og håper du synes det er greit:)
duBedåre sa…
Så flott utgave av denne genseren! Lekert med garnet i deilige fargesjatetinger. Og flaks at supleringsgarnet matchet. Puh!

Har ikke vært innom bloggen din på lenge, utrolig masse flott du gar laget i det siste! likte God Morgen genseren ekstra odt, du set strålende ut i den!

God elg. Eller Helg som jeg egentlig skulle skrive... (0:
Så fin genser!!! morsomt at dere har like gensere da:)
Siren sa…
Årh, helt FANTASTISK!!! Før det første - har siklet etter denne genseren SÅ lenge... for det andre, dette garnet står på min wishlist! Gjett om jeg skal bestille - nytt prosjekt på pinnene om ikke lenge altså:) Takk for inspirasjon:) Og riktig god helg til deg!!
Anette sa…
For en lekker genser!!! Har med en gang lagt mønsteret til på ønskelista mi! Virkelig nydelig! Den MÅ bare strikkes ;) Legges herved i køen ;)
Ønsker deg en super helg!
--klem--
Synnøve sa…
Utrolig fin farge på det garnet! Du begynner å kunne dette med ugler nå ;)
Elin sa…
Så nydelig!
Det var en fin genser, en fin farge og en fin modell :)
Tror eg må slenge denne på to-do-listen min!
Jeg ble så inspirert av vottene dine at jeg satte meg ned å strikket de, på tross av at jeg aldri før har strikket hverken fletter eller etter engelsk mønster ;) må få blogget de en dag :)
God helg til deg og dine!
Miriam sa…
For en flott genser! Utrolig fin farge, og herlig modell :)
Stinemorღ sa…
Nydelige Anna i lekker genser ♥
Disse uglene er jo så flotte!
Så flott at det gikk bra med det siste nøstet, utrolig kjedelig når man bare har bittelitt igjen.....

Håper formen din stiger fort!
varm klem ♥
Anonym sa…
Så hærlig Uglegenser!! Så fint at de hadde mere garn da;)
-Håper formen er bedre!
Kjempesøt modell:)))
Go klem fra mæ
Kjempefine ugler. Skjønner godt at adressaten ble fornøyd.
Gørill sa…
Kjempestilig! Har kjøpt mønsteret for leeenge siden, nå ble jeg fristet til å gjøre alvor av det, strikkingen altså!
Så vakker den ble - perfekt garnvalg:)
Nydelig farge til uglene! Den så supermyk og god ut!
Stine sa…
Gu kor søt genser, og ikke minst flott fotomodell :)
Stine sa…
Gu kor søt genser, og ikke minst flott fotomodell :)
Anonym sa…
Det var virkelig ein søt genser!
Desirée sa…
Nydelig genser på en nydelig jente!

Kan jeg spørre deg hvor mange nøster du brukte da, og i hvilken størrelse? Er garnet i samme tykkelse som oppskriften er strikket i?

Vil så gjerne strikke til minste barnebarnet en sånn genser, hun fikk uglekjole da hun var mindre og da passer det vel bra og få en uglegenser til høsten ;)

Ha en fin dag!
Tildemor sa…
Denne genseren er vannvittig rask og morsom å strikke!;)

Ble sp inspirert av alle de som har laget den før, og lagt ut bilder - deg inkludert - så jeg måtte bare prøve selv!

Inn på Rawelry og kjøpe oppskrift, jeg brukte Drops Merino Extra Fine, og genseren ble ferdig på et par kvelder!

Gleder meg til å legge den ut på den nye salgsbloggen min, så snart sistnevnte er oppe og går:)

Ønsker deg en finfin dag og uke videre!

- Tildemor -
Komadyret sa…
Kjempefin genser, elsker uglene og at det går så superraskt å strikke den. Nesten så jeg skulle hatt flere unger å strikke til.......Men, genialt til gavestrikk også da ;)
Å for en kjempekoselig uglegenser! Den blir nok mye brukt :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.