Gå til hovedinnhold

Inspirasjon begge veier


Inspirasjon er herlig! Jeg ble ubeskrivelig glad når jeg leste alle de hyggelige kommentarene på mitt forrige innlegg om God Morgen genseren, og tenk at jeg har inspirert andre til å handle garn til genseren! *Lykke*
Og et besøk hos min bloggevenninne Synnøve i forrige uke resulterte i at jeg la alle strikkeplaner til siden, da jeg bare måtte strikke de lekre uglevottene hun viste frem! Ja, inspirasjon er herlig - begge veier! ♥


Mine uglevotter er strikket i Easy fra Sandnesgarn i en brun-grå farge, altså veldig meg ;-) Oppskriften er fra Ravelry. (Du må være medlem for å se den) Jeg har nesten fulgt oppskriften hele veien, endret kun fellingen på slutten da jeg liker vottene bedre litt rund på tuppen. Jeg strikket vrangborden med pinne 4 og resten på pinne 5. Brukte 2,5 nøster. Easy-garnet er jo beregnet for tykkere pinner, men jeg syns votter skal være litt faste. Tettere/varmere blir de jo også da :).


Fasongen er helt perfekt! Smale og nette damevotter som sitter veldig godt på. Jeg har hatt en del votter opp gjennom årene der jeg har måttet knytte neven slik at votten ikke ramler av. Men disse likte jeg! Og som Synnøve også skriver, tommel-løsningen er veldig flott! Har ikke sett slik metode før, men denne skal gjentas! Det ga en veldig fin passform syns jeg + at det er fint å se på :-) Tusen takk snille Ilze for lånet av hender til fotografering! ♥


Jeg har fått flere spørsmål om oppskriften på mine heklede kurver fra dette innlegget. Og da Renathe tok frem *dådyrøynene* i kommentaren sin var det bare å renskrive oppskriften ;). Og her kommer den:

 
Heklede Alt Mulig Kurver

Den store kurven er 14 cm høy og 17 cm i diam, den lille er 10 cm høy og 10 cm i diam.

Garn: Eskimo fra Drops.  2 nøster til den store, 1 nøste til den lille. Oppskrift på den lille i parantes.
Heklekrok: 7

Hekle 4 lm og sett sammen til en ring. 
Hekle 7 (6) fm i ringen.
Hekle 2 fm i hver fm = 14 (12) m.
Hekle 2 fm i første fm, 1 fm i neste fm = 21 (18) m
Hekle 2 fm i første fm, 1 fm i de to neste fm = 28 (24) m
Fortsett slik med en fm ekstra mellom de doble til du har 56 (30) m
Herette hekler du 1 fm i hver fm, 13 omg på den store, 9 omg på den lille.

Fortsett så på riktig kurv slik:
Stor kurv: Hekle 6 lm, hopp over 6 fm og fortsett med 21 fm, hekle 6 lm, hopp over 6 fm og fortsett med 21 fm. Hekle så 10 staver i lm-buen, fortsett med fm og hekle 10 staver i den andre lm-buen, hekle fm omg ut.

Liten kurv: Hekle 4 lm, hopp over 4 fm og fortsett med 11 fm, hekle 4 lm, hopp over 4 fm og fortsett med 11 fm. Hekle så 6 staver i lm-buen, fortsett med fm og hekle 6 staver i den andre lm-buen, hekle fm omg ut.


♥♥♥

Ha en fortsatt flott torsdag der ute. Gleder meg til kvelden og nytt strikketøy! :-)

Stor klem fra Gry-Anette  


Kommentarer

LaLa`s Loft sa…
Hei, å takk takk for koselig besøk inne hos meg. Så fin blogg du har, den må jeg se mere på - inspirasjon er gull :)
Marie sa…
Takk for at du deler, skal se om ikke jeg skal prøve meg på en slik kurv jeg også :)
Randi sa…
Er SÅ imponert! Kikka på det vottemønsteret men skjønte ikke noen ting.Men utrolig fine var de.

Kurva var også fin, den kan jeg nok klare :-)
Stinemorღ sa…
De vottene er så lekre!
Jeg så de hos Synnøve og følte at slike måte jeg også ha, men så forsvant tiden :)
Flinke du! Lekker farge!

Så flott at du deler oppskriften!

Stor klem
Synnøve sa…
Så fin versjon du har strikket av uglevottene! Rundfellinga di ble veldig pen, den må jeg huske på :) Enig ang inspirasjon - det er så gøy her i Blogglandia, nettopp pga all inspirasjonen :) Moren til den skjønne modellen i hettelueinnlegget mitt falt pladask for bloggen din og spesielt for de fine heklekurvene. Jeg sa til henne at du kom helt sikkert til å dele oppskriften etter hvert, så nå kan jeg glede henne med at mine antakelser slo til ;) Klem :)
Nydelige votter- som alt annet du lager♥ Du er kjempeflink og som sagt før- en stor inspirator! Flotte kurver du har laget- tusen takk for at du deler oppskrift- raus du!
klem fra Sissel
Fru Holt sa…
Da jeg så de kurvene den dagen du la ut posten om de, fikk jeg såå lyst å prøve meg. Jeg satte i gang (med hyssing, faktisk, for da tenkte jeg at jeg kunne lage en litt stor en slik at den ikke ble for "henslete") og gjetta meg til en oppskrift som faktisk fungerte, og jeg ble såå førnøyd! Nå er jeg i gang med kurv nr to (fortsatt med hyssing og heklenål nr 9).TAKK for at du deler slike vakre ting med oss:) Ta gjerne en titt på kurven min her: http://fruholt.blogspot.com/search/label/Hekling
Klem
Blåbærlina sa…
Hei på deg :O)
så fine uglevotter du har laget, enig med deg at den runde fellinga er mye bedre! Så morsom tommelløsning da!
Er jo kjempeglad for kurvmønsteret, har dilla på sånt....så det passer godt.
Takk for masse inspirasjon :O)

Har vært på strikkekafé nå, så koselig med mange strikkere og strikketøy rundt omkring seg, både her og der.

Fine bilder :O)

klem fra Nina
Så tøffe votter!! Syns den tommel-fellingen virker veldig pen! Den må nok prøves! :-)

Ha en fin dag!
Stine sa…
Så utrolig søte votter :) De kurvene satt jeg også å studerte lenge så takk til hun som fikk deg til å skrive ned oppskriften! Legger meg til som følger og gleder meg til å se hva annet fint du strikker frem :)
Så sant, så sant! Det er så hærlig å la seg inspirere, og inspirere andre. Gir en ubeskrivelig stor lykkefølelse.

Vottene er kjempefine og ser gode ut å ha på. Og dermed ble jeg inspirert til å notere en ny ting på to-do-lista mi ;o))

God helg og klem fra meg!
Jeg er så IMPONERT..!!!! du er jo kjempe flink .
Jøss altså, jeg er ikkje noe flink med strikkepinner men elsker strikke ting.
Legger meg som følger, gjerne jeg kan inspirere deg med andre hverdags ting- velkommen inn til meg.
Nyyt fredagen din
Karianne
Barbro sa…
Vottene var råkule!!!
Elsker ugler :-)

ønsker deg en fin lørdag videre
Klem fra meg :-)
mimouna sa…
Fine uglevotter. Artig mønster det der. Strikket et par til Klumpen, men han tovet bort uglene med en gang, sukk.

Kurvene dine var veldig søte, og sånne får man vel aldri nok av. Kjekke til å samle ting & tang i.

Ønsker deg en god helg. :D
Strikketine sa…
Flotte uglevotter! Jeg holder også på med et par nå, men de blir nok i barnestørrelse ennå jer tror jeg har like tykt garn som oppskriften tilsier, men de var morsomme så jeg må prøve med tykkere garn.. God søndag! :-)
Elin sa…
Og der inspirerte du meg!
Jeg har et par nøster liggende her som jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med, men nå vet jeg at de skal bli uglevotter!

Det er første gangen jeg er her inne på bloggen din, men det blir garantert ikke siste! Så mye flott du lager! Jeg legger meg til som følger :)
elle-melle sa…
De vottene var superfine. Jeg fikk lyst til å forsøke meg på et par slike. Tommeløkningen var spesiell og fin.
Herlege vottar og flotte bilete du tar! Takk for at du deler mønster på dei flotte kurvane. Kjempefin gensar i innlegget under,- den kledde du. Ønskjer deg ei fin og kreativ veke.
Vilma sa…
Ønsker fabrikanten et dejligt og kreativt forår :-)))


Klem Vilma
Herlige votter! Det der blir jo nesten et must for meg nå, jeg digger ugler, thi-hi! Så flotte ut. Jeg må sjekke oppskriften, kremt.. Votter er ikke min sterke side, men la gå - dette må prøves!! :)

Tusen takk for at du deler oppskriften på kurvene dine også. Satt med noe hyssing i går kveld og tenkte på deg, haha :) Skal bare se at hyssingen forsvinner fra skuffen og ender opp som kurv.

Ønsker deg en flott dag,
stor klem :)
Renathe sa…
Oioioi! Der var den ja!! Sammen med ugler i innlegget! Like før jeg svimer av her nå!! Er ikke annet enn og komme seg på en butikk i morgen og få kjøpt seg en haug med eskimo ser jeg! :D
LillaPanter sa…
Hei igjen!
Nå har jeg heklet en kurv etter oppskriften din. Tusen takk for at du har offentliggjort den! Jeg har laget et innlegg om kurven og linket til bloggen din. Det kan du se her om du vil: http://lillapantershverdachsliv.blogspot.com/2012/04/heklet-garnkurv.html

Ha en fin kveld! :)
Unknown sa…
Nydelige ugle votter med hærlig farge :)
Ina sa…
Den heklede kurven din er bare så søt! Jeg lot meg inspirere og har heklet en utgave. Jeg lagde den litt stor, så den trengte en runde i vaskemaskinen før den ble brukandes ;)

Jeg har begynt å blogge igjen og koser meg med det, og med å lese alt det fine du har laget siden sist!

Klem fra ina, tidligere Tinas Kårner ;)
Christina sa…
Hei! så utrolig fin blogg du har, syns dine heklede kurver er kjempe fin. veldig imspirerende :)
Christina sa…
jeg har også kunne tenkt meg å linke til dette inlegget på bloggen min om det er greit? http://godteposten.blogspot.com
AngliaKakao sa…
Så fin kurv, kanskje jeg får prøve meg på den... Jeg har "tilfeldig" kommet inn på bloggen din når jeg har googlet til forskjellige prosjekter jeg holder på med. Det må bety at du har en veldig fin blogg og at du lager ting som også jeg liker veldig godt :-)
heicasp sa…
Tusen takk for oppskrift på kurver! Flott blogg:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.