Gå til hovedinnhold

Tovede tøfler med oppskrift


Tovede tøfler er morsomme å strikke, så det ble to par til i forskjellige størrelser. Og det blir nok flere, for jeg syns det er så fine gaver :) Oppskriften er egentlig topp-hemmelig men hva gjør man ikke for flotte blogge-venninner ;)

G-Anette's tovede tøfler

Garn: 2 nøster vamsegarn fra Rauma + rest i annen farge til evnt kanter/band
Pinnenr: 6

Rosa tøfler med knyting. Str 5-8 år
Legg opp 40 m, strikk 13 riller.
Neste omg strikkes slik: strikk 1 r, *fell 2, strikk 2 r*, gjenta fra * til * omg ut.
Neste omg legger du opp to nye masker over hullene fra forrige omg. Strikk 1 rille.
Sett de 14 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk så 13 riller over de 12 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene. Plukk opp 15 m på hver side av stykket.
Strikk 7 riller over alle maskene (66 m). Sett en markør midt foran og midt bak.

Fell slik til tå og hæl:
1.omg: Strikk 2 m smn foran og bak begge markørene = 4 m felt.
2.omg: rett
3.omg. Gjenta felling
4.omg: rett
5.omg: Gjenta felling
6.omg: rett
Fell av alle masker og sy sammen under og bak. Fingerhekle band i ett sterkt ullgarn, jeg har brukt Viking Naturgarn (bandet skal ikke toves).


Brune tøfler str 0-1 år. Hvite tøfler str 2-4 år i parantes.
Legg opp 30 m (40 m)
Strikk 5 riller. Strikk så knappehull på den ene siden slik: Strikk 2 m, fell 2 m, strikk r omg ut. Neste omg legger du opp 2 m over ”hullet” fra forrige rad.
(På størrelse 2-4 år strikker du nå 5 riller og gjentar knappehull)
Strikk så 5 riller til, men på den siste pinnen feller du 2 m i starten av pinnen (motsatt side av knappehullet).

Sett så de første 2 og de siste 16 m (22 m) på pinnen på hver sin tråd. Strikk syv riller over de gjenværende 10 m (14 m)  Strikk så smn 2 masker på starten av de fire neste pinnene. = 6 m (8 m) igjen.
Plukk opp 9 m (11 m) på hver side av stykket du nå har strikket. Fortsett RUNDT over alle m med annenhver omgang rett og vrang for å få riller. Strikk 4 riller (5 riller) Sett en markør midt foran på tåen og midt bak på hælen og fell slik:
1.omg: Strikk 2 m smn foran og bak begge markørene = 4 m felt.
2.omg: rille (vrang)
3.omg. Gjenta felling
4.omg: rille (vrang)
(På størrelse 2-4 år gjentar du felling en gang til)
Fell av alle m og sy sammen under.
På tøffel nr to strikker du knappestolpen motsatt, dvs fra "vrangsiden".
Hekle 2 runder med fastmasker rundt kantene. På de brune har jeg først heklet 1 runde i brun, så 1 runde i naturhvit. Fargeovergangen blir penere slik. Sy noen sting nederst på knappestolpen (på innsiden).

Toves i maskinen på 40 grader. Tiden avgjør hvor tykk/tett/stor/liten de blir. Prøv deg frem. Lykke til!

Hvis noen strikker disse, blir jeg glad om dere linker til meg. Og gi meg gjerne ett lite hint så jeg kan komme å titte :)

Det var alt for i kveld, men vi sees snart igjen :)

Klem, G-Anette

Kommentarer

Randi sa…
Åååå.....så fine! Tusen takk for at du deler oppskrifta. De skal strikkes!!!

Klem
Mirdiz sa…
de er nydelig!!
Takk for at du deler den!! :)
Snuppesnella sa…
Åååå så snill du er !

Tusen takk for oppskriften. De var kjempefine !
Enda mer jeg må lage. Har snart ikke tid til å være på jobb.
Klem fra meg. ;)
Barbro sa…
Så søte og nydelige de var!!
kanskje man skulle prøve dem når andre prosjekter er ferdige :-)

Ha en fin kveld

Hilsen Barbro
Judith sa…
Fine tøfter.

Så fint at du deler oppskriften. Takk:-)
Vilma sa…
Så nysselige :-) Og tak fordi du deltager i mit lotteri.

Klem Vilma
Skikkelig flotte tøfler!! Tusen takk for at du deler oppskrift, ser ikkje vekk frå at eg må lage slike!!
Synnøve sa…
Hurra!! Tusen takk, du er virkelig snill med oss bloggvenninner ;) Ønsker deg en fin dag! :)
Anonym sa…
ååå, takk for at du deler oppskriften :D
skal prøves
Miriam sa…
Superskjønne tøfler!
Takk for at du deler oppskrift, den skal garantert prøves ut en dag :)

Klem
lena sa…
Åhhhh fine!!! Takk for at du deler så generøst!:)
Guri sa…
Så søte de tøflene var! Og ikke minst praktiske med litt "skaft" ! Tusen takk for at du gir oss oppskriften også!!!!! ¨
Ha en super dag! Klem :)
Nydelige tøffler! Og ikke minst gode og varme.. Takk for at du deler oppskrift! :)
Takk for at du deler oppskriften på disse søte tøflene=)
Hønehuset sa…
Himmel og hav for en fantastisk blogg! Har kost meg her inne lenge og vel, og legger deg til i blogglista mi:-)
Veronica sa…
Takk for at du deler oppskriften! :-))
Tina sa…
Å, du er toppen altså! Jeg driver og fikler med å få til noen tøfler til Lillegutt, men blir ikke riktig fornøyd. Men din oppskrift kan jeg bruke - akkurat som jeg ønsket er de! Tusen takk!
mimouna sa…
Så fine, takk for oppskrift!
Unknown sa…
Åhh, det var noen nydelig tøffler!
Er stadig på utkikk etter den ultimate tøffeloppskriften, så kanskje jeg prøver din... :O)
Takk for at du deler!

Ønsker deg en flott søndag1
Stubbetufsa sa…
Takk for denne oppskriften!
Kanskje jeg prøver den en dag!
Disse skl strikkes til tulla. Takk før at du deler oppskriften
Hilde sa…
Så søte Labber! Disse må strikkes med en gang. Tusen takk for at du deler oppskriften med oss.
Ta gjerne en titt i bloggen min å se på resultatet. Ha en flott og strikkehilde dag.
Siw sa…
Førr nån nydelig og flotte tøffla du ha laga :) Å tusen takk førr at du e så snill og dele :)
Ha en flott dag videre :)
Anonym sa…
Hei.
Kjempe flotte ting du lager!! Veldig kjekt å se på:)
Jeg har veldig lyst til å lage de hvite tøfflene til min søster, hun bruker str 37.
Tror du at du kunne hjelpt meg med en oppskrift på det?
( min mail adresse er rebeccasoenseth@hotmail.com)

Tusen takk for god inspirasjon!
M vh Rebecca.
Unknown sa…
Hei sann

Perfekt oppskrift har strikket en tøffel nå og var vellykket men jeg lurte litt på andre pare når du skriver strikk på vrangsiden med knappehull , hvordan gjør vi da??
Lene sa…
Kjempefin oppskrift, takk for at du deler dine hemmeligheter med oss! Har strikket de og de ligger på bloggen min med link til deg ♥ Ønsker deg en fortsatt fin sommer!

Klem
Unknown sa…
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa…
Hei, syns disse var så nydelig, og har strikket 4 par. Har imidlertid lyst på et par selv og lurte på om du hadde prøvd i damestørrelse en gang og vet hvor mange masker som trengs å legges opp? Hadde blitt kjempeglad for det!
Unknown sa…
Hei

Står litt fast her på oppskriften, og håper du kan svare så snart som mulig. Når du skal strikke 2 pare "motsatt knappehull" vil det si at du skal og vrenge oppskriften til motsatt side???
G-Anette sa…
Hei Linda
Håper jeg har forstått hvor du står fast. Måtte tenke litt gjennom hvordan jeg strikket disse, begynner å bli en stund siden :)

Skjønner det slik at du har strikket den ene tøffelen, og står fast på nummer 2. Den skal strikkes speilvendt, slik at knappestolpen kommer på motsatt side. På den første tøffelen strikker du hullet i begynnelsen av pinnen på rille nr 6. På tøffel nr to kan du strikke den i slutten av samme pinne, men jeg har valgt å strikke den i begynnelsen av neste pinne, når du har snudd arbeidet (altså fra 'vrangsiden') om du skjønner..

Altså når selve ankelen på tøffelen er strikket og dette ligger flatt med rettsiden opp, så er knappestolpen på hver sin side.

Når du så skal begynne med midtpartiet oppå tøffelen, strikker du dette også speilvent, altså på samme side som knappehullstolpen.

Var jaggu ikke enkelt å forklare, men håper du ble litt klokere.

Gry-Anette

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.