Gå til hovedinnhold

Småstrikk og hjerter


Tenk så var det helg igjen, dagene flyr! For en stund siden så jeg ett fint panneband på en butikk, og tenkte (som jeg veldig ofte gjør) at det kan jeg da strikke selv! Men som oftest blir det bare med tanken og plagget blir glemt. Men dette pannebandet fikk jeg ikke helt ut av hodet, og med nyinnkjøpte pickles-nøster var det jo bare å begynne :-)


Enkel oppskrift:  Legg opp 26 masker på pinne nr 4 med Abuelita tjukk merino. Strikk 2 r, 2 vr til passe lengde, fell av. Sy sammen og surr litt tråd rundt slik at du snurper pannebandet sammen. Oppskrift på heklet blomst er fra Garnstudio. Jeg dampet pannebandet lett for å gjøre ribben litt mer "åpen". Fin gave til en liten eller stor frøken :-)


Og så har jeg prøvd meg på noe som jeg sliter litt med, nemlig mønsterstrikk med flere farger. Hele to farger har jeg brukt, hihi :) Jeg syns ikke jeg får det jevnt nok, tror nok jeg strammer for mye. Det ble greit nok etter litt damping, men jeg innser at dette nok ikke blir min favoritt-strikke-måte. Beundrer dere som strikker både med tre og flere farger... Jeg tror jeg holder meg til ensfarget eller striper, da slapper jeg mer av under strikkingen :-)


Luen er strikket av restene etter disse pulsvarmerne. Jeg så underveis at det kunne bli knapt med garn, og begynte nok fellingen litt for sent slik at den ble till "bratt". Men syns det ble litt fint faktisk, ble en helt annen lue enn jeg hadde tenkt. Og det ble ikke noe av den planlagte dusken, da jeg hadde tilsammen 3 meter garn igjen etter endt felling... Snakk om å utnytte innkjøpt garn! *stolt*


Jeg har sydd mange risposer den siste tiden, har bare ikke tatt bilder av alle. Men denne risposen sammen med pulsvarmerne ga jeg i influensa-syke-gave til min mamma i forrige uke. Har fått veldig gode tilbakemeldinger på disse posene, så blir nok sydd mange flere. I går sendte jeg en til min 85 år gamle bestemor, som ønsket seg en etter å ha prøvd mamma sin  :)

Ha ei kreativ helg jenter! ♥

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

nøstesjel sa…
Hei!

Veldig pent pannebånd du har laget! Fikk lyst på likt selv:-)

Synes luen var morsomt - og du: mønsteret ser jo perfekt ut!!

Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min

God helg!
Flott pannebånd, du lager så mykje flott!!
hanne sa…
Lekkert pannebånd, dette legger jeg på minnet ;-) Takk for at du deler oppskrift!
Risposer er en hyggelig gave å få!
Flotte pulsvarmere og lue også!
Ha en god helg!
lena sa…
Så fint pannebånd! Skikkelig lekkert med blomsten og ribbestrikk:)Takk for mønster:)
Luen ble jo kjempefin, det er ivertfall ingen andre enn deg som ser at du ikke pleier strikke mønsterstrikk! Flott ble den !
Og genialt å gi bort rispose og pulsvarmere i gave! Ivertfall i disse sykdomstider... Ha en super helg! Klem
Rigmor sa…
Flott pannebånd og lue.Synes lua ser helt perfekt ut ! Flott oppmuntringsgave du ga til din mor ! Ha ei fin helg!
tulipa sa…
Du...det pannebåndet var superfint! Det tror jeg kommer til å bli en ny hit!:) Kjempesøt lue..kan ikke se at du ikke liker flerfarget mønsterstrikk...men skjønner hva du mener;)
God helg!
:)
Siren sa…
Så fine ting, særlig hjertestrikket:) Jeg elsker hjerter, og burde kanskje strikke noe selv snart med hjertemønster?:) God helg til deg! PS. har du funnet ut av det med svarfunksjonen enda? Klem:)
Birgitte sa…
Det pannebåndet var så søtt og lekkert! Kjekt å kunne lage slike ting i stedet for å kjøpe de;) Heldige de som får hjemmelagede risposer! Ønsker deg en fin fredag:)
Bundingen sa…
Du må være stolt av mønsterstrikkinga di!
Lua ble jo kjempefin!
Nydelig pannebånd også. Heklablomster pynter utolig godt opp.
Så gøy å få akkurat nok garn. Som oftest er det 3 meter for lite.
Riktig god helg!
tantemaraj sa…
Jeg er også veldig glad i hjerter!!! Likte lua di kjempe godt!!! ... om det gjelder svarfunksjonen i kommentarene det nevnes over her?; fungerer den om du velger å legge kommentarene i forlengelse av innleggene og ikke i eget forgrunns- eller helside vindu;-)

God helg til deg:-)
Frihet sa…
Å så fint!! Ja blir fort slik at man planlegger å strikke selv, men så tar det litt tid!!
Likte godt lua også ;)

Fin helg!!
siwi sa…
Alltid inspirasjon å finne her! Pannebåndet ble kjempe søtt! Sliter også med flerfarge strikking, men lua ble jo kjempefin.
Stinemorღ sa…
Det pannebåndet ble skikkelig lekkert og romantisk!!
Det skal jeg jammen prøve meg på en dag :)

Jeg syns du var flink med mønsterstrikk meg mange(!) farger :) hihihi... Flott ble den!
Søte pulsvanter også - flinke du!

Kos deg i helga,
klem
Guri sa…
Fint pannebånd! Og jeg synes du klarer deg bra på mønsterstrikk jeg! Luen ble i alle fall veldig fin!
Skjønner godt at risposene blir godt mottatt bortover. De jeg har laget til oss her i huset er i nesten daglig bruk, og det er ungene som bruker dem mest, faktisk :)
Fortsatt god helg!
Judith sa…
Flott lue, du skal se jeg hermer, tror den vil falle i smak her i huset.
Jeg strikker mest mønsterstrikk i votter, det er litt pirk, men øvelse gjør mester, og så er det jo så fint. Har hatt stor glede av mange av mønsterbordene i mammas gamle bok Hønsestrikk.
knitnetty sa…
Åhh det pannebåndet fikk jeg lyst å lage :) det er jo helt perfekt nå til våren. Mönsterstrikkingen ser fin ut syns jeg. Det er en vanesak å strikke flerfarget. Plutselig en dag vet du...går det nesten av seg selv.
Ha en fin söndag.
Så lekkert pannebånd :-) Knallstilig! Så snill du var som laga gave til mammaen din som var syk :-D

Øvelse gjør mester ifht mønsterstrikk med flere farger :-))

Ha det godt - klem Siv
Nydelig pannebånd !
Den lua er jo bare så flott strikket, du klarer det da og jeg tror at alle må strekke litt og stryke for å få det pent :)
Tenker mammaen ble glad :)
Ha en fin kveld, klem.
hjertemynthe sa…
Så nydelige håndarbeid du lager, nå skal jeg lage meg en kopp te og ta meg god tid til å kikke :) Ha en strålende kveld!
Synnøve sa…
det pannebåndet var skikkelig fint! Heklablomsten gjorde susen som pynt :)
Nydeleg pannebånd og flott lue! Flotte pulsvarmarar og rispose og. Sånn rispose ønskjer eg meg og. Trur eg enten må tipse søstra mi, som syr ein del meir enn meg, eller prøve meg på ein rispose sjølv. ;)
Blåbærlina sa…
Så koselige ting du har laget, heldig mamma du har, håper hun ble fort frisk! Så fint pannebånd også :O)

Klem fra Nina
Flittige du, nydelige lue, pannebånd og pulsvanter og risposer!!

Det er ikke bare du som sliter med strikk av mønster og gjerne med flere farger, puh! Fikk et tips av en dreven strikkerske: når du strikker mønster går du opp en halv pinnestørrelse og så tilbake til den vanlige igjen dersom du ikke strikker mønster for å utligne. Det BLIR strammere ved mønsterstrikk ;)

Ha en herlig tirsdag! ;)
Klem, Eli Kristin
Strikketine sa…
Det var et veldig søtt og enkelt pannebånd, flott gavetips! Så ut som mønsterstrikken din gikk veldig bra, men jeg har det som deg at det går litt tyngre, sikkert en treningssak! :-) Ha en fin skuddårsdag!
Lene sa…
Super fint pannebånd! Nå har jeg ett likt selv :) Tusen takk for oppskriften!
Marianne sa…
Kjempeflott pannebånd og jeg synes lua ble fin også:)
Tina sa…
Har du oppskriften på den blomsten du har pyntet pannebåndet med?:)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.