Gå til hovedinnhold

Kalde fingre og vonde skuldre


Anna ville også ha votter slik som storesøster har, og planen var å strikke hennes også med striper slik at jeg fikk brukt opp litt restegarn. Men før jeg visste ordet av det var jeg kommet til tommelen! Disse går utrolig raskt å strikke, en kort kveld så var begge ferdig strikket og tråder festet. Jeg har VELDIG lenge tenkt på at jeg vil lære meg nålefilting. Og nå passet det veldig bra siden stripene bare ble med tanken, og vottene ble litt kjedelige for snuppa som helst vil ha rosa og glitter :)


Og nålefiltingen gikk som en lek! Jeg har lest så mange ganger om det rundt omkring at fremgangsmåten kunne jeg.  En erfaring jeg gjorde meg var at skumgummi fungerte best som underlag, og at nålen ikke må være av de aller tynneste. Dette skal gjøres igjen, veldig gøy og veldig dekorativt! Jeg klipte ut ett lite hjerte i papp, som jeg brukte som mal. Jeg blir nok aldri noen frihånds-nålefilter, hihi ;)


Vottene er strikket i fritidsgarn på pinne nr 6. Denne gangen tok jeg også utgangspunkt i Kjerstrikk sin flotte oppskrift, med naturlig nok ganske store maskeantall-endringer underveis. Ser at jeg kunne gjort noe litt annerledes, så har lyst til å strikke ett par til ganske snart. Kanskje med striper ;)


Min samboer sliter med vond nakke og skulder, så da jeg  kom over dette innlegget hos Frieblonder var det bare å finne frem stoff med en gang! :) Og risposen har vært flittig brukt, så kjekt å kunne sy noe SÅ nyttig! For ordens skyld, det er den med kumotiv som er samboers ;) Og mens jeg sydde, kom jeg på flere rundt meg som ville sette pris på en slik så da ble det sydd 4 stk totalt. (En pose hadde forlatt huset da bildet ble tatt). Og jeg tror nok det blir enda flere av disse. Fin gave å gi og få ♥

Risposen er sydd i to deler, først en del med 9 kanaler/rom som fylles med ris og så ytterdelen som et trekk til risposen. Den varmes i mikrobølgeovnen i 2 min på full styrke, og legges så på vonde skuldre for lindring.

Sjekk denne dere, jeg kunne godt tenkt meg en slik! ;) Jeg kom over den på denne nettbutikken. Usikker på om de sender til Norge da nettbutikken er i Sverige. Men fin var den! :) Og de hadde mange andre!

Jeg har vært ganske flink i lang tid og ikke hatt så mange prosjekter på gang, men nå er jeg virkelig havnet i uføre igjen.....sukk... hopper fra det ene til det andre prosjektet. Nå krever det litt skjerpings her ;)

Ønsker alle som er innom ei riktig god helg!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

tantemaraj sa…
Noen ganger går det raskt å strikke i vei ja...;-) Har blitt noen ganger opprekking når det må bli bestemt mønster!Da er det jo supert å kunne få rosa hjerte på i stede for striper... veldig søte votter!!!
Kjempe fine votter;) De var kjempe søte i seg selv, og med nålefiltingen ble de rent skjønne;)
Likte det slagordet til slutt! Skjønner jeg må sette opp farten på strikkingen eller gå over på tykkere pinner;)
Stinemorღ sa…
Altså sånne buttons MÅ vi jo bare ha! De var så kule :)

Skjønne votter til veslejenta, søtt med hjerte på!

Ønsker deg en fin-fin helg,
klemღ
Sissel sa…
kjempesøte votter!
Det er såååå mye fint i bloggen din, har lagt meg til som følger og kommer til å ta turen innom deg for å se alt det fine du lager... og hente litt ideer og inspirasjon!
:-)
Supersøte votter, og tøtta så jo skikkelig fornøyd ut :-) Har sett slike risposer flere steder i Blogglandia, og tenker hver gang at det høres smart ut :-D Bruker du helt vanlig matris i eller?

God helg - klem Siv
Synnøve sa…
Ikke verst å kunne sy noe nyttig til din kjære :) lekre votter - nålefilting står også på min liste over ting jeg en gang skal lære meg ;)
Guri sa…
Vottene ble kjempefine!
Ikke sant at risposer er fine greier! Jeg har hatt min i mange år, og sydde nye til ungene her i høst. De er nesten i daglig bruk; de er supre til å ha med seg i en kald seng også!
Sånt merke vil jeg ha!! Gørstilig!
nøstesjel sa…
Så fine votter, og hjertene gjorde seg veldig godt:-)

Risposene var SÅ fine, så flink du har vært! Jeg hadde med en hjemmesydd rispose til min andre fødsel - husker det var flere jordmødre som kom og så på den og syntes det var morsomt. De hadde det ikke på fødeavd. lengre..
Den var IKKE så fin som dine! Ensfarget, rosa stoff med snirkelsøm i mange varianter (testet ny symaskin..:-)

Ha en fin dag - og takk for inspirasjon, IGJEN :-)
Lykkelinn sa…
SÅÅ søt snuppe med nye votter! Synes hjertet ditt var veldig fint, jeg, ikke verst til å være første gang!
Katrine sa…
Life`s short, knit fast. Haha :D flotte luer forresten!
Wow, så herlige votter du har strikket. Nålefiltingen er kjempeflott, flinke du :) Tror jeg må sjekke ut denne oppskriften, skal strikke et par til snuppa mi, he-he! Skjønn eier av vottene dine der forresten ♥

Herlige risposer, stadig noe nytt her hos deg. *må legge meg på minnet*

Stor klem,
Eli Kristin

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.