Gå til hovedinnhold

Mapper og pakker


Jeg som trodde at jeg kom til å ha flere ferdigstrikkede ting å vise frem etter Oslo-turen (jeg pakket ikke akkurat lite garn, og var i tillegg innom garnbutikk i Oslo...) men før jeg visste ordet av det var helgen over! Men vi har hatt en kjempefin tur da, koselig å være på besøk og ikke minst få møte nydelige Mathias. Godt å se at det jeg har strikket til han er i bruk :)

Panduro er obligatorisk å gå innom når jeg er i Oslo og jeg var der ikke mindre enn 4 ganger... Handlet noen nydelige stoffer som jeg i går ikke klarte å la ligge...


Etter lang leting etter det perfekte etui til strikkepinnene mine tror jeg dette er noe for meg. Jeg er jo som kjent bittelitt (!) glad i å strikke luer, og da trenger man jo både rundpinne og strømpepinner i samme str.  Så jeg hadde lyst å ha de samlet, men samtidig ikke ha absolutt alle i samme etui. Så jeg tror jeg lager meg noen av disse og merker de med pinnenummer. Kan jo ha hel og halvnummer sammen så blir det ikke så mange mapper. Eller er det kanskje noen som har noe annet smart til pinnene sine som jeg ikke har tenkt på?


Her er stoffene jeg kjøpte på Panduro. Alle bortsett fra det med jordbær er Tilda-stoffer. Og jeg syns de er så nydelige! Gleder meg til å sy sommerlige småting av disse :) Har også kjøpt ensfarget lys rosa, lys grønn og lys blå for å kombinere med disse mønstrete.


Når vi kom hjem på søndag var det tre pakker som ventet på meg. To av pakkene inneholdt stoff jeg har bestilt fra Etsy. Uglestoffene var bare SÅ flotte! Så nå blar jeg gjennom hobbybøker for å finne prosjekter til disse. Skal hvertfall lage noen poser/vesker og kanskje jeg prøver meg på en liten mappe til, med glidelås... Må komme over skrekken for det tror jeg ;)


Den tredje pakken som lå og ventet på meg, var dette nydelige mammasmykket fra Stinemor. Jeg har lenge sett på disse smykkene på bloggen hennes, og da hun laget salgsblogg var jeg bare nødt til å bestille :) Smykket kalles mammasmykke da engelen på toppen er mammaen og de to englene under er da mine søte små jenter :) Er det ikke flott? Her er salgsbloggen til flinke Stinemor.

Og så ett spørsmål til dere kreative der ute! Jeg er på jakt etter oppskrift på en liten jentekjole der bærestykket er heklet, mens resten er sydd. Jeg vet jeg har sett det for en stund siden (sikkert på en blogg) men husker ikke hvor, så hvis noen vet blir jeg veldig glad for svar :)

Nå skal jeg lage tovede votter (bestilling fra mannen) og så skal jeg vel snegle meg fremover på soljakka tenker jeg.

Ha ei flott uke!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Barbro sa…
Etuiene så utrolig praktisk ut!! kunne trengt noen jeg også :-)

Mammasmykker er lekre.


Ønsker deg en fin dag
Klem
Randi sa…
Så mye fine stoffer! Jeg skal til Oslo neste helg og da skal jeg innom Panduro ja:-) Skikkelig fine og praktiske mapper. God idè :-)

Jeg har lage en kjole til Maria med heklet bærestykke. En meget enkel utgave. Du kan se den her:

http://randislillehobbyverden.blogspot.com/2010/05/hello-kitty-kjole.html
tulipa sa…
Så utrolig fine og praktiske strikkemapper!!! Også så fint stoff!! Kunne ønske jeg kunne sy...
:)
Flotte mapper til pinnene:) Så mye lekkert stoff du har funnet:) Forstår godt at du måtte ha det fine smykkes også.
Stinemorღ sa…
Så mye lekkert stoff! Og de etuiene ser jo bare så super smarte ut - sånne vil jeg ha også :) Si ifra hvis du vil sy slike på bestilling av meg... hihihi :)

Herlig at du liker smykket :)
- det gjør meg glad!

klem
Waw.. den bloggen din var utrolig fin. Så mye fint du lager :)
Legger meg til som følger, alltid morro når man finner en sånn fin blogg :)
Ha en fin kveld !
Miriam sa…
Så fine etuiene ble! Klarer ikke bestemme meg selv for oppbevaring, det er jo så mange muligheter men finner liksom ikke den ideelle..
Nydelige stoffer! :)

Klem
renate sa…
Så mange fine stoffer:) Kjenner igjen noen der....jeg var også på Panduro i helgen:)

Så kjekke og pene strikkeetuier:)
Du er så flink!!!

Ha en fin kveld:)
Thorunn sa…
De strikkepinneetuiene var jo bare kjempesmarte - så kreativ du er :-)
Ha en fortsatt fin tirsdagskveld!
Hønehuset sa…
Så kjempelekrre stoffer du har kapret deg. Kjenner jeg begynner å sprekke i stoffstoppen min. hehe. Masse lekkert å se på i bloggen din. Tar snart en tur tilbake!
Frihet sa…
Så fine stoffer!! Lekkert smykke, gøy å fylle på lageret både med stoff og dill.
Villblomsten sa…
Nydelige stoffer :-)
Barneboden sa…
Hei :-)
Barneboden trekker Gavekort på 200,- kr
ALLE som har link til Barneboden.no på bloggen sin er med i trekningen :-)
Ny sjangse - Hver måned :-)
Se mer info : http://barneboden.blogspot.com/
eller på Facebook

Vil du være med ? :-)
Vilma sa…
Dem må du sælge , snart !! Jeg ville gerne købe , ja faktisk ville jeg købe alt det du fremstiller !!! Du er nemlig såååå dygtig.


Klem Vilma
Ina sa…
Å -for noen herlige stoffer du har kjøpt! Gleder meg til å se hva du tryller fram av disse etterhvert ;-)

Hvordan går det med soljakka di tro? Jeg har strikket på den nå i vinterferien, skal begynne med montering og trådfesting i kveld :)

Ha en flott kveld! Klem
lena sa…
Så flotte og kjekke etuier!!! Håper du hadde det kos i Oslo:) Ser jo slik ut;)
Flotte stoffer du hadde fått med deg også:)
Og det smykket....nyydelig! har bestilt ett slikt ett selv, med mine 3 barn. Gleder meg til å få det:) Klem
Qano sa…
Åhh...hvorfor har ingen tenkt på det før? Det er jo supersmart å samle strikkepinner og rundpinner på den måten! Etuiene dine er kjempelekre - slike trenger jeg!

Tommelen opp for deg - her har du (nok) et salgbart produkt!
mimouna sa…
Fine strikkepinneetuier, og så flotte stoffer du hadde kjøpt! Får jo nesten lyst til å SY her, og det gjør jeg ikke så ofte. Nydelig smykke med fin symbloikk. :o)
Guri sa…
Så mange fine stoffer! Likte spesielt godt de i på øverste bilde jeg! Gleder meg til å se hva du lager av det - du er jo megaflink med symaskinen!
God helg! Klem fra meg :)
Mie sa…
Det ser ut til at vi inspirerer hverandre. Jeg har nemlig tatt fram symaskin og stoffer for å sy meg noen pinneetuier jeg nå, etter å ha sett dine flotte etuier. Takk for god ide om å sy noen litt mindre også!

Jeg gleder meg til å se garnet du har kjøpt til uglegenser, og til å se deg sette igang. Jeg strikket min i str 3. Det stod i mønsteret at man skulle velge den str som var nærmest bystmål. Underveis var jeg skeptisk, den så så liten ut, men de passet fint til slutt! Den har en ganske tett passform da, men jeg syns det var fint. Jeg er litt svai i ryggen, og da passet denne genseren kjempefint!
Miriam sa…
For å få fine maskesting bør du bruke en butt nål og en tråd som er litt tykkere enn tråden du syr over (da dekker den bedre)
Her ser du hvordan du begynner:
http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/teknikk_mmaskesting.php
Etterpå går du ned i starten på masken igjen, også ut i starten på en ny maske som du strikker over.
Viktig å følge tråden man strikker over.
Er tydeligvis ikke så flink til å forklare, du må bare spørre om det er noe ;)

Klem
Kristoffa sa…
Nå har jeg kost meg skikkelig!!! Ja, for jeg har sittet lenge og tittet gjennom hele bloggen din. Du lager så utrolig mye fint!!! Jeg er veldig imponert!

Nå skal finne frem litt stoffer og klippe mens jeg ser på VM.

Ha en fin søndag!
Stinemorღ sa…
Hei igjen!

Jeg har award til deg liggende hos meg, så når du får tid må du ta en titt :)

Jeg er glad for at du har fått bruk for PhotoScape - det funker ganske bra ja.. Selvom drømmen er Photoshop :)

klem
Judith sa…
Hei.
Rutene jeg har heklet i putene mine har jeg funnet i Teknologisk forlags Håndarbeidsbok fra 95. Du finner den sikkert på biblioteket, jeg har dessverre ikke sett oppskrift på nettet.
Hilsen Judith
Mirdiz sa…
http://www.facebook.com/pages/Strikkeverden/186446061366320#!/photo.php?fbid=202753243068935&set=a.186897061321220.45690.186446061366320&theater

Så akkurat en slik kjole inne på strikkeverden sin facebook side;)

De smykkene er så nydelige!
Tror kanskje jeg må kjøpe et sånt et jeg og;)
Karianne sa…
Så flotte strikke etuier.. Skal sy til meg selv, og dine er flotte inspirasjon!!

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.