Gå til hovedinnhold

Enkel prinse-jakke


En søt liten jakke til en søt liten prins ♥ Denne tror jeg blir fin å ha på kalde dager. Oppskriften har ligget standhaftig på min strikkeliste i lengre tid, den er fra Pickles og du finner den her. Enkel jakke heter den, og den var virkelig enkel! Ikke noe dilldall og strikke-matematikk underveis, hihi ;)


Oppskriften er egentlig uten hette, så da stjal jeg bare hette-oppskriften fra en annen Pickles jakke, nemlig denne. Det stemte bra med antall masker, så resultatet ble slik jeg hadde tenkt. Garnet jeg har brukt er fra mitt velfylte lager, Andes fra Drops. Herlig mintgrønn farge, som egentlig ikke prinse-mammaen har ønsket seg, men som jeg syns er så fint ;)


Ett morsomt lite prosjekt som jeg helt klart anbefaler, tykt garn og tykke pinner er herlig dere! 

Vi har supervarme dager i Tromsø for tiden, og de nytes til fulle! Garnnøster og husarbeid får bare klare seg selv enn så lenge :-)

Fortsatt fin uke til alle som titter innom!

Klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Full av Ull sa…
Så fin jakke! Stilige knapper også, sånn duffelcoat-aktig ;) Likte at du har satt på hette, ser for meg verdens søteste baby inni hetta der, hihi ;) Enkel-serien til Pickles er så kjekk når man bare vil slappe av med strikketøyet og når det skal gå fort :)
Så bra dere likte Suits! Vi koser oss med Greys, er på sesong 2 :) Jeg kan ta med en ny serie til dere som vi akkurat har sett ferdig, hvis du vil? Sons of Anarchy, veldig bra :)
Vi må forresten treffes snart! Snakket med Hege på Bundingen sist jeg var innom, og hun har ikke planlagt noen strikkekafe i mai, så kanskje vi bare kan møtes som sist? Jeg er ferdig med alt av eksamener, og har derfor all tid i verden, hihi :D
olaug sa…
Så fin, og ekstra kul med hette :) Det er topp når prosjekt med tjukk pinne og tjukt garn blir så fint!
Stine sa…
Knall fin :) Det enkle er ofte det beste ;) Likte veldig godt fargen og hetten, meeeget oppegående
Så fin den ble:) Liker så godt de "enkle" oppskriftene fra Picles. Skal nok prøve å strikke noen av dem bare jeg får unna noen andre prosjekter først :)
Unknown sa…
Kjempefin, og fin farge.
Og ja varme dager MÅ nytes. Er stygt redd for at det var sommeren vi hadde sist helg :-)
BaeR`s BaRn sa…
Kjempefin jakke !! :)
Klarafina sa…
Tøff jakke! Takk for tipset.....den legges til lista over ting jeg har lyst å lage :)
Kjempe fin jakke! Fikk lyst til å strikke denne selv;)
Bundingen sa…
Dette var en apetitt-vekker for mange av oss! Lekker jakke! Tøffe knapper! Minner meg om duffelcoatene vi hadde som barn. Begge foreldrene mine var skreddere, og far sydde min.

Klem fra Ingunn
elle-melle sa…
Flott jakke og fin farge!
Nyt været:)
Kjempefin, heldig den lille som får den :)
Anette
Lisbeth sa…
Det var en søt liten jakke :)
Gleder meg til jeg kan strikke litt smått tøy igjen. Fort og gøy :D
Alviti sa…
Fantastiskt fin kofta!!!
Ruths datter sa…
Utrolig fin jakke. dere er så flinke alle sammen til å strikke. Får lyst til å prøve selv.
Klem
Lene sa…
Så fin den ble, og det gjorde seg kjempegodt med en hette på. Ble straks litt mer "prinseaktig"!
Guro sa…
Nydelig!! Den fargen er bare så herlig. Jakka blei knallfin med hette:-)
WOW! Denne ble rålekker! Jeg har mønsteret på enkel jakke og likte utrolig godt at du har laget hette på! Denne tror jeg at jeg må kopiere!!!
Stinemorღ sa…
Så fin den ble! Tøff med hette..
Enig med deg - fargen er flott :)

God helg frøken!
Klem
Synnøve sa…
Den var nydelig! Knallfine knapper og helt perfekt farge :)
Irene sa…
Hvor er den bare så fin.... rigtig fin !
Randi sa…
Synes jakken ble skikkleig tøff med hette.
Den er nå på lista mi over fremtidige prosjekter.

Godværet her i Tromsø må virkelig nyyyytes,
og med godværet kommer også bomullsgarnet. Ullgarn passer ikke helt i 20 grader pluss:)

Ønsker deg ei fin helg og fortsatt godt vær:)
Mallemolin sa…
Kjempesøt jakke og nyyyydelig farge! Gjorde seg veldig med den hetta! Denne havner nok i "to do"-bunken! :)Ha ei riktig fin helg! :)
Brukte du pinnenr som står i oppskriften? Garnet har vel pinne nr 9?
Titter innom igjen jeg... Hvilken størrelse strikket du og hvor mange nøster gikk det med?
Frieblonder sa…
Den jakka var ordentlig fin! Og siden jeg har en aktiv prins i magen, tror jeg jammen meg at jeg skal skaffe meg litt Andesgarn og sette i gang :)
Ingridstua sa…
For en fin prinsejakke! Likte både fargen og knappene! Så flott den ble med hette på! :) Må si jeg er imponert over produksjonen din nå som vi har hatt så flotte sommerdager her nord :)
Prinsen blir nok kjempefin i denne jakken! :)
LaLa`s Loft sa…
Å disse jakkene er så fine - enkle å så gode å bruke. Du velger så fine duse farger. Jeg har en plan om å lære meg det, men hvær gang jeg skal ha duse farger, så ombestemmer jeg meg i sisste liten.... Men det er jo så fint.. Kanskje neste gang ;)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Strikket sett og sjarm-penal

Da var Thermis-settet ferdig. Har strikket en del av disse tidligere, men nå er det en god stund siden. Faktisk så lenge siden at jeg ikke husket oppskriften til lua og heller ikke hvor jeg hadde lagret den... Så da var det å kontakte en venninne av meg som har fått den tidligere - og be om min egen oppskrift :) Men nå skriver jeg den hvertfall ned her, til meg selv og til dere :) Thermis-lue Garn: Dobbel tråd Drops Merino Extra Fine Pinner: 4,5 og 5 Garnmengde: 110 gram Legg opp 76 masker på p nr 4,5 Strikk vrangbord: *1 vridd r, 1 vr* i ca 4-5 cm. Bytt til pinne nr 5. Strikk mønsterrapport: 1. og 2. omg - 2 rett 2 vrang 3. omg - rett hele pinnen 4. omg - vrang hele pinnen Gjenta omg. 1-4 så lang som du vil ha luen. Jeg startet fellingen da lua (inkl vrangbord) var ca 20 cm, da blir den litt “baggy” men ikke slik at den henger. Felling: På omgang nr 2 med "2 rett 2 vrang" på mønsterrapporten strikkes de 2 vr sammen hele pinnen. Strikk 3 omganger med mønster