fredag 3. april 2015

Strikkajakke og påskehekling

Tusen takk for utrolig koselige meldinger på forrige innlegg! ♥ Herlig å se at så mange av dere fortsatt henger med i bloggeland og at man ikke blir helt glemt selv om man er borte i nesten 2 år ;)

Det strikkes mye her, selv om bloggingen ikke er kommet helt i gang. Lange kjøreturer med Luefabrikken resulterer i mye strikketid! :)  En jakke til meg selv er ferdig, og tatt i bruk. Ett stort prosjekt til meg å være, men pinne nr 5 går jo egentlig ganske greit unna.

Litt usikker på halsåpningen, om jeg liker den slik. Kunne kanskje tenkt meg den mer avrundet. Men har brukt den litt nå og ser jo at det funker fint, 'hjørnene' bretter seg litt innover av seg selv.

Jakken ble til underveis, lagde en laaang prøvelapp på ulike strukturmønster før valget falt på en veldig enkel variant. 1.pinne: rett, 2.pinne: 1 rett-1 vrang, 3.pinne: rett, 4.pinne: 1 vrang-1 rett. Slik at ‘perlene’ fra vrangmaskene ikke er rett over hverandre. Syns det ble veldig fint! Vrangbordene er rillestrikk og så har jeg valgt raglanfelling. Prøving underveis. Skal få skrevet ned oppskriften snart så deler den nok her etter hvert.

En liten brun hjerteknapp som detalj nederst på jakken ♥ Jakken er strikket i Trama fra Iceyarns. De som har fulgt meg en stund vet at her i huset er det ingen som tåler ull. Ikke en gang de mest ‘kløfrie’ ulltypene er noe for oss. Jeg jakter stadig på ok akrylgarn, og Trama duger faktisk! Det er altså 100% akryl, men supermykt og ‘fluffy’. Samme jakke i knallgul til minstejenta Anna er også kommet av pinnene her, mangler bare trådfesting :)

Disse har jeg heklet før, og jeg trenger jo strengt tatt ikke flere… Men rosafargen på garnet fra Søstrene Grene kunne jeg bare ikke motstå! Og pasteller nå på denne tiden er så fint syns jeg. Oppskriften er min egen og den finner dere her. Laget til påske for 3 år siden faktisk :)

Jeg brukte dobbel tråd av bomullsgarnet fra Søstrene Grene, heklekrok nr 5. Da ble de i samme størrelse som i oppskriften der de er heklet i Paris fra Drops. Enkelt og koselig prosjekt!

Knallgule nøster skulle bli til årets påske-sofapute. Men underveis fant jeg ut at de kunne være fine å ha som…sitteunderlag på barstolene! Litt mykere blir det jo å sitte på de, vi bruker de ganske mye her. Har funnet ut at tiden med skravling, kortspill og god mat i ‘baren’ er mye bedre og viktigere enn å synke ned i sofaen foran tv’en.

Garnet er Iglo fra Europris, lagt trippelt. Oppskriften er min egen puteoppskrift som dere finner her. Kanskje blir det gul påskepute til sofaen til neste år heller :) 

Håper alle har en fin og avslappende påske! ♥ Her er det hvertfall late dager :) 

Gry-Anette

17 koselige kommentarer:

Edny sine puslerier sa...

Så koselig at du er tilbake! Nydelig jakke. Den ser skikkelig god ut, og den brune knappen var en artig detalj. Koselig med fargerike brikker og sitteunderlag også. Nyt resten av påsken:)

Berit sa...

Kjempefin jakke. Strukturmønsteret passet veldig bra til jakken :) flotte brikker og sitteunderlag også!

Ingunn sa...

Denne jakken likte jeg! Den er så fin til deg, og lysegrått er jo ei anvendelig farge også. Tipper denne blir en favoritt i garderoben.
Så enig: nydelig farge på de heklabrikkene.

God påskeaften fra Ingunn

Pernilla sa...

Så godt å få se deg her på plass igjen. Herlig strikkejakka du har lagd, litt vårlige farger har du og fått inn. Kunne godt tenkt meg noen gule sittunderlag nå , men jeg vet ikke hva det er med meg og hekling, det går liksom ikke helt bra.
Ønsker deg en riktig fin påske!

Birgitte sa...

Jakka di ble kjempefin! Så fin strukturstrikk! Tøft med gule sitteunderlag på denne tiden her :) Ønsker deg fine påskedager videre :)

LisaM sa...

Så mye fint du har laget:) Jakken ser veldig deilig ut♡
Håper du har en fin påske sammen med dine:)
Og tusen takk for koselig kommentar hos meg, snille du♡
Fortsatt god påske:)
Klem

Stine sa...

Kjempe fin jakke du har strikket deg, likte strukturen :)

Monstermønster sa...

Nei så koselig å se aktivitet på bloggen igjen! Flotte ting du har laget, falt for de runde putene.

Full av Ull sa...

Jakken ble superfin! Og man kan kjenne gjennom skjermen at den er myk og god, altså ;)
Elsker de gule sitteunderlagene! Håper du har hatt en fin påske, Gry <3

Mie sa...

Den strikkejakken var nydelig! Den ser jeg for meg at du kommer til å slite helt ut 😊

Synnøve sa...

Velkommen tilbake! Jakka var helt nydelig :)

Stinemorღ sa...

Lekkert, lekkert, lekkert!
Du har vel kanskje vært mer borte fra bloggen enn det jeg har vært, hihi...
Godt å se deg her igjen!
Jeg er ikke like flink som før, men nå skal jeg virkelig prøve :)
- er du på instagram forresten?
klem ★

Skautrollet sa...

Nydelig jakke du har laget. Blir så imponert når folk strikker i vei og plagget blir til mens man strikker. Selv har jeg lett for å henge meg opp i en oppskrift. Flotte sitteunderlag og småbrikker også.

Ann Kristin Hartmann sa...

Ååååå, jeg skulle så gjerne hatt oppskrift på strikkejakken, er den å finne noe sted? :)

Randi Tobiassen sa...

Flott jakke! Finnes det en oppskrift?

Randi Tobiassen sa...

Flott jakke! Finnes det en oppskrift?

Hege sa...

For en lekker jakke, lurer også på om det er oppskrift å få kjøpt? ☺️