Gå til hovedinnhold

Snurrelue med oppskrift


 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve:

G-Anette's Snurrelue


Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale. 
Pinnenr: 3,5  

Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere"
lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå)
Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt.

Fortsett i mønster slik:

*3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm. Da blir den akkurat passe baggy syns jeg :) Lurt å bruke maskemarkør på starten av omgangen.


Felling: (start fellingen på runde to av de to like omg)

Omg 1 – De to vrange sammen hele veien 
Omg 2 – Ingen felling (forsett i mønster, men med 1 vr mindre) 
Omg 3 – De to første av de rette sammen hele veien 
Omg 4 – Ingen felling (fortsett i mønster med med 1 r mindre)
Omg 5 – De to rette sammen hele veien 
Omg 6 – Ingen felling (fortsett i mønster men med 1 r mindre) 
Omg 7 – 2 r sammen hele veien 
Omg 8 – 2 r sammen hele veien

Snurp sammen. Snurrelue ferdig! :)
 
Det nærmer seg høst og vinter med stormskritt så kanskje noen kunne tenke seg å strikke denne. Hyggelig om du linker til meg hvis du gjør det - og legg gjerne igjen en kommentar hos meg så jeg kan komme å titte hos deg :) Bare spør om du lurer på noe, jeg prøver å forkorte oppskriftene mine så mye det lar seg gjøre slik at det ser enkelt og overkommelig ut ;)

Hvis du ikke vil (eller kan) strikke, men har lyst på en snurrelue så ligger denne og en rosalilla variant på Epla-butikken min :)


Jeg bestiller mye stoff til luene, og innimellom mottar jeg stoff som ikke egner seg. Dette stjernestoffet har jeg bestilt (og brukt) før, men på en forsendelse var merkelig nok elastiteten dårligere og for stram til luer. Så da ble det kjole til Anna! Det er en stund siden jeg sydde den, men fotografering tar noen ganger litt tid.. Tror oppskriften var fra ett gammelt håndarbeidsblad. Jeg har sikkert nok stoff til 15 kjoler til...men det får bli med denne foreløpig. Kanskje resten får bli gardiner eller sengetøy. Søtt stoff hvertfall :)

Jeg sier det igjen, det blir lite blogging om sommeren.. Og på søndag reiser vi til syden i to uker så det blir nok fortsatt ganske stille fra denne kanten. Dvs pc og fotoapparat blir med til Tyrkia, så man vet jo aldri ;)

Ha ei fin uke!

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Guri sa…
Kjempesøt kjole til vesla! Nydelige stoff, enig med deg!
God tur til Tyrkia! Kos dere masse!
tulipa sa…
Så fin lue! Og så kjekt at du legger ut oppskrift! Du er grei altså!!:)
Den kjolen må jo du bare sy mange av og legge ut i eplabutikken din! kjempesøt!
Så du tar sydenturen no du;)Veldig godt og ha noe å glede seg til!!
Ha en fin uke!
:)
Misemor sa…
Ha en flott ferie. =)
Barbro sa…
Stilig lue! takk for at du deler oppskrift :-)

Ønsker deg en fin dag videre
Klem fra meg:-)
Synnøve sa…
Nydelig kjole! Tror det stoffet ville gjort seg fint også som sengesett! Du er bra snill som deler mønster, luetiden nærmer seg jo veeeldig :)
Mirdiz sa…
Stilig lue:)
Takk for at du deler oppskriften:)

Kjempsøt kjole på en utrolig søt liten prinsesse:)
siwi sa…
Luer er kjempekjekke og strikke, takk for at du deler oppskrift. Høsten er på vei, så kanskje denne må prøves straks!
hanne sa…
Så fin lue! Du skal ikke se bort fra at jeg kommer til å benytte meg av oppskriften din! Takk for at du deler! Skjønn kjole til lillemor! God tur!
Ruth sa…
Så fin lue! Kanskje eg må strikke den ein gong... Likte også godt kjolen.
Lisbet sa…
Så fin lue, jeg trenger en til og denne virket kjapp og grei å strikke. Må nok prøve meg på denne.
sikkert en lite jente som ikke var lei seg for å få så fin rosa kjole med stjerner på. Kjolen ble supersøt.
Ha en flott dag videre
lena sa…
Kos dere masse masse på ferie, heldiggriser! Og snurrelua di er jo bare en "må-strikke" lue! Flott er den! Takk for at du deler mønster.
Line sa…
Det så ut som en super lue! Snill du er som deler oppskrift. Tror denne må prøves i nærmeste fremtid.

Kjempefin kjole også!
A-H sa…
Freestyle er innkjøpt, denne skal jeg prøve meg på;) Veldig snilt av deg å dele oppskriften:)

Har du strikket den til barn også..? Hvor mye går du ned på maskene da evt?

Klem A-H ( som er veldig fornøyd med epla-varene som kom i posten, ligger klare til kaldere dager;)
Hej Anette. Sikke en skøn opskrift og fantastisk blog! Du har hermed fået en fast læser fra Danmark :-) Jeg glæder mig meget til at følge med i, hvad du laver.

Mange gode hilsner, Mette (www.farmorfabrikken.dk)
Anonym sa…
Jeg bare ELSKER å strikke snurreluen din. Jeg er helt ny i strikkegamet, men denne oppskriften var så lett forklart, at det var bare å strikke i vei. Tusen takk til deg :-)
G-Anette sa…
Så hyggelig tilbakemelding! Tusen takk! :)
Trude sa…
hei! Kjempefin lue, holder på med en snurrelue nå. MEN hjelp,tror jeg strikker mye strammere enn deg! Den blir iallefall barnestr når jeg følger oppskrifta og antall masker der.Så nå skal jeg rekke opp og kanskje legge til noen masker og tykkere strikkepinner. Har linket til deg og lagt ut et bilde av prosjektet i mitt siste blogg innlegg
www.trude-nenya.blogspot.com
Anonym sa…
Hei hei :-)
jeg vil bare takke deg for at du er så snill å legge ut oppskriftene dine her og deler de. Jeg har nå strikka to slike snurreluer, en i svart og en i lys rosa, er veldig fornøyd :-) har strikka flere av plagg du har lagt ut.

stå på videre med alle dine jern i ilden :-) mvh monica h h s
G-Anette sa…
Hei Monica! Tusen takk for hyggelig mld. Jeg blir SÅ glad når noen ønsker å bruke oppskriftene mine :)

Gry-Anette
Anette sa…
Hei på deg :)
Må bare si at denne lua er sååå lekker!! Så nå har jeg strikket en :)
Tuuusen takk for at du deler oppskrift!
Min versjon av lua di ligger i bloggen min ;)
--klem--
Anki sa…
Kjempefin lue!! Falt for den med en gang, så nå har jeg også strikket en :D Og det er det første jeg noensinne har strikket :O
Tusen takk for at du deler oppskrift.

Har lagt ut bilde av lua jeg strikka i bloggen min ;)


http://hekleanki.blogspot.com/
TweedyBird sa…
Tusen takk for at du delte oppskriften. Har i jula fulgt oppskriften din...men måtte øke antall masker fra 80 til 120 for å passe. Ble litt liten med 80 masker.

Har lagt ut bilde i bloggen min...
http://tweedybirdschirps.blogspot.no/2013/01/a-little-knitting.html
Marit-Ellen sa…
Kjempefin lue!! Takk for oppskriften :) Jeg måtte prøve meg på en slik, her kan du se min snurrelue: http://maritellen.blogspot.no/
Unknown sa…
Jeg har drops alpakka garn som jeg tenkte å strikke med dobbel tråd:) men er str. Grei? Er det voksenlue forresten?:)
Janne K sa…
Kjempefin blogg dette. Fant oppskrift på snurrelua, men jeg måtte ha 108 masker på pinne nr. 4 for at lua skulle passe meg. Ser det er noen tidligere her som heller ikke passet det oppgitte masketallet.
Takk for at du deler!

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp