Gå til hovedinnhold

Babykoseteppe


Myke, heklede masker til Theodor. Jeg har virkelig kost meg med dette prosjektet! Tykt garn med tykk heklekrok og deilige farger. Det er salg på alt Drops-garn her i Tromsø da (nesten) alle garnbutikkene skal slutte med det. Så da måtte jeg benytte sjansen å få heklet dette vognteppet som jeg har beundret så lenge :)


Om det blir vognteppe eller koseteppe får mamma'en bestemme etterhvert. Oppskriften finner du her. Garnet er Eskimo og jeg brukte heklekrok nr 8. Oppskriften sier nr 9, men det syns jeg ble for løst. Og jeg la opp noen ekstra masker for å kompensere. Og så er det brukt 7 ulike farger i oppskriften, jeg valgte bare fire og syns det ble akkurat passe ;)


Litt hodebry med alle trådene som måtte festes til slutt (det hadde vært fint med trådfeste-tips på slike oppskrifter) Det fungerte ikke å ta med seg trådendene underveis, siden det er heklet såpass løst. Så det ble litt improvisering på kantene, satser på at ikke alt for mange garn-ender stikker ut etter bruk ;)


Hekling ga mersmak, så heklekroken svinger seg igjen her! :) Men jeg følte for ull-pause, så bomullsgarnet er funnet frem og ett eller annet rom i huset vårt kan vente seg noe nytt ;)

Finfin uke til dere, hvor enn dere er! ♥

Klem, Gry-Anette

Kommentarer

Ruths datter sa…
Kjempelekkert. Ser mykt ut også. dette må jo være greit å ha over knærne en sein sommerkveld på terassen også.
Klem
Bente sa…
Så fint det ble! Det ser skikkelig deilig og mykt ut. Jeg likte godt at du ikke har brukt flere farger. Det ble roligere, liksom. :)
Ha en fin kveld!
Unknown sa…
Kjempefint teppe i nydelige farger!
Bundingen sa…
Teppet er bare nydelig! Fargene er så fine sammen. Ser det er mange som hekler nå om dagen. Jeg har begynt på et teppe, jeg også, i Drops Delight.

Ha en fin torsdagskveld!

Klem fra Ingunn
Tonemor sa…
ååååå så nydelig det var.
Klem Tone
Veronica sa…
Det var rett og slett helt nyyyydelig!!!!!
Full av Ull sa…
Åh, smelt, teppet ble jo bare helt nydelig! Og så rask du har vært ! :) Kjempefin fargekombinasjon, det ble så fint med den mørkeblå kanten rundt :) Perfekt for en liten guttebebis ;)
Husfliden kommer forresten til å ta inn flere Drops-typer fremover, så vi blir ikke helt fortapt likevel ;) Her er det siste krampetak på sokkene i kveld. Blir lite strikking når været er så nydelig som i dag, men satser på å snart få ferdig noe :)
Ha en finfin kveld <3 klem fra Martine
Det ble kjempefint. Herlige farger. Tenker mammen blir glad for dette :)
Fin kveld til deg!
Anette
Tine sa…
Så nydelige ting du lager.
May Brit sa…
Nydelig teppe, og så deilig og mykt det så ut :)
Koselig å besøke bloggen din :)
Klem
Guri sa…
Det var lekkert! Delikate farger!
God helg!
Klem :)
Anonym sa…
Kjempefint! Jeg har et sånt underveis. La også opp noen ekstra masker. Hva ble de endelige målene og hvordan har du laget kanten rundt? :) Hilsen Tonje (tonje_e@hotmail.com)
Nydelig! Supert fargevalg. Enda en gang tenker jeg at "nå MÅ jeg lære meg å hekle"....
Anonym sa…
Så flott teppe i nydelige farger. Mitt beste tips er å feste undervegs når du ikke kan strikke/hekle endene med deg. Da vert ikkje jobben så innmari kjedelig til slutt :)
Anne sa…
Så lekkert teppe! Du er veldig flink å velge ut farger syns jeg;)
Flott teppe i nydelige farger.
Var på biblioteket i går og lånte nøstebarnboken så jeg fikk tak i mønsteret på luen i forrige innlegg.
Jeg skal også bli tante igjen, tvillinger faktisk, så her går pinnene på høygir.
Synnøve sa…
Nydelig! Kjempelekre farger sammen - dette blir nok helt sikkert mye brukt :) Venter spent på neste hekleprosjekt fra deg! God helg :)
Ina sa…
Herlig teppe, skjønne farger! Eskimo er så mykt og deilig, perfekt til en liten krabat :) Jeg klarte så vidt å holde meg fra å handle på Drops-salget, men duuu så lyst jeg hadde! Skjønner godt du benyttet sjansen ;)

Ha en super helg!
MarJE sa…
Så fint teppe i duse fine fargar du har laga.
God helg til deg.
Lisbeth sa…
Dette teppet er helt nydelig :)
Har hatt lyst til å hekle det selv, men får vel vente til det dukker opp en anledning :) Heldige Theodor :)
Så utrolig flott det teppet var! Det ser veldig behagelig ut! :)

Og, ja, jeg er helt enig i at det burde følge med trådfestetips med alle slike mønster.
garnguru sa…
Kjempefint teppe:) Nydelige farger:) Heldig han som får et slikt nydelig teppe:)

Klem Garnguru:)
Randi sa…
Kjempeflott teppe!
Ingridstua sa…
For et herlig teppe! Mykt, tykt og godt! Fargene er jo til å spise opp!! Veldig fint fargevalg til et gutte-babyteppe. Må innrømme at jeg godt kunne tenkt meg et slikt teppe selv. Et lite "slumreteppe". Tror jeg må lære meg å hekle! Du lager så mye fint som inspirerer utrolig mye! :) Ha en fin kveld videre, og fin uke fra i morgen! Klem fra Ingrid
LisaM sa…
Åååå så fint! Det så virkelig mykt og godt ut. Heldge Theodor♥
Det er virkelig nydelige farger du har brukt.

Ønsker deg en flott uke!
Og gleder meg til å se hva du tryller frem med heklekroken neste gang☺
Klem
Kjempe fint teppe! Har masse eskimo liggende selv, hadde tenkt å lage sikksakk teppe, men der gav du meg en god ide!
;)
Nydelige farger sammen! Jeg skal vente å se om mini blir gutt eller jente, for jeg savner å kunne bruke litt farger;)
Kjempefine farger og ser godt og mykt ut. Man kan aldri får for mange tepper! :-)
BrittB sa…
Så nydelig babyteppe du har heklet, kjempefint fargevalg!
Jeg synes også at settet i innlegget under her er kjempefint- det blir nok helt sikkert satt pris på av de blivende foreldre! :-)
LaLa`s Loft sa…
Så hærlig, nydelige farger åsså :)
Hei!
Dette teppet ble kjempefint, og med en pen fargekombinasjon! Jeg skal inn og sjekke oppskriften nå!

Du har en veldig hyggelig blogg, så her kommer jeg gjerne innom igjen!

Klem Cathrine :-)
Hei :) Jeg ser at innlegget er litt gammelt, men jeg sspør likevel. Hvordan er dette garnet fra Drops (Eskimo)? Klør det? Tror du det går an å bruke merino ekstra fine til dette teppet i stedet? :) Venter en liten gutt og en venninne vil hekle til meg :) Elsket fargevalget ditt og dette teppet! :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.