Gå til hovedinnhold

Kjente og kjære


Tusen, tusen takk for kjempehyggelige kommentarer på Marius-lua i forrige innlegg. Sånt blir man glad av :)
Men etter kraft-utskeielsen med mønsterstrikk er jeg nå tilbake til det kjente og kjære. Ugler ♥.
 Beklager til de som begynner å bli lei av uglene mine, og beklager på forskudd for at det helt sikkert blir å komme enda flere, hihi ;)


Nok en gang er det fineste Stinemor som har inspirert meg. Det er en god stund siden hun viste frem sine flotte ugle-pulsvarmere, men jeg har selvfølgelig ikke klart å glemme dem ;) Og disse var enkle og raske å strikke. Fine gaver til fine damer i familien :)


Oppskriften er fra dette tilbehørsheftet fra Sandnesgarn. Men jeg oppdaget via en annen strikkeblogg (husker desverre ikke hvilken) at oppskriften også ligger gratis her. Og der finner man forresten mange andre flotte oppskrifter også! :) De lyngfargede har jeg strikket i Andes fra Drops. Det er ett nytt garn-bekjentskap for min del, men ett herlig garn som allerede er på pinnene igjen. Det finnes i de nydeligste fargene, og inspirasjonen til flere fine prosjekter kom bare av å se på fargene i garnbutikken.


De grå har jeg strikket i Drops ♥ You #2  - supermyke og pusete. Til tross for at garnet loer en del, har dette blitt en favoritt hos meg. Nydelig å strikke med og også dette finnes i de herligste fargene. Begge parene er strikket på pinne 5. Har fulgt oppskriften sånn passe ;) Endret vrangborden og strikket vrangbord på slutten også. Og så endret jeg litt på selve ugla, jeg har jo strikket en del ugler og etterhvert funnet min personlige favoritt som jeg alltid bruker.


Litt snø i lufta når jeg tok bilder. Men hva gjør vel det når jeg vet at den etterlengtede sola er bak der ett sted og lyset gjør at fotografering bare må skje utendørs, herlig! :)

Ha ei flott uke!

Klem, Gry-Anette 

Kommentarer

Blåbærlina sa…
Men så er de bra fine de uglene dine også da! Vi blir ikke lei, åneida! :O) syns de uglene er så genialt laget - så endringene dine er ofte lure, hehe......
Veldig søte pulsvarmere!!

Klemmer fra Nina
Catarina sa…
Jätte söta pulsvärmare!!!
Inte blir man trött på ugglorna :)
MarJE sa…
Nei, eg er ikkje lei av desse fine pulsvarmarane som du strikkar. Likar veldig godt å sjå andre sine prødukt.
Dei ser så varme og gode ut og det trengst sannelig i denne kulda.
Flott med fotografering ute i snøen...men eg har ikkje snø berre bitande kulde på bar mark.
Fin Mariushue også i innlegget under og fargekombinasjonen likte eg veldig godt.

Ha ein god ettermiddag.
MarJE.
Flotte pulsvarmere i herlige farger :-) Greit å holde seg til det som er kjent og kjært ;-)

Klem Siv
Lisbeth sa…
Blir ikke lei av de fine uglene dine :) Kanskje på tide å få strikket noe ugle saker jeg og ;)
Stine sa…
Lei nei! Mer en evig påminnelse om hvor lyst jeg har til å prøve meg på et av de mange fine ugle-strikkene som finnes.. ah den som hadde hatt mer strikketid! For nydelige er de :)
Tovepia sa…
Godt med det som er kjent og kjært...og lekkert!!
Full av Ull sa…
Ugler er så fine, dem blir vi ikke lei av ;) Jeg har faktisk en liten ugle til pynt i sofaen, hihi :) Pulsvarmerne var kjempefine, og i herlige farger ;) Jeg har også ugler på strikkelisten min, kunne godt tenkt meg et par votter. Men det blir vel ikke før neste vinter :P

Jeg var forresten på Bundingen i går for å kjøpe en rundpinne (endte selvsagt opp med 200 gram paljettgarn også, men det var såå verd det), og da spurte jeg når hun planla strikkekafe. 13. eller 14.februar, så vet du det. Og du, på strikkekafekveldene er det 20 prosent på hele butikken ;) Det lover bra :)
Godt å høre at du også kjøpte litt garn på Snarby, ikke ha dårlig samvittighet for å handlet to ganger, jeg var innom tre ganger på en uke.. Nesten litt flaut :D Ha en suoer kveld, kos deg med pinner og garn :)
Unknown sa…
Superfine uglevanter. Vi blir vel aldri lei av strikkede ugler :-)
Ingridstua sa…
Utrolig flotte og morsomme pulsvanter. Kjempesøte ugler, søte ugleøyer. Likte lyngfargen veldig godt. Insprerende innlegg :) Ha en fin kveld! Hilsen Ingrid :)
LisaM sa…
Kjempefine pulsvarmere! Disse blir man aldri lei nei!☺
Har strikket de selv, og flere skal det bli!

Lua i forrige innlegg er jo bare knallfin! Synes du er kjempeflink til å strikke mønster med flere farger jeg☺
De er bare lekre, så det går ikke an å bli lei;)
Birgitte sa…
Uglestrikkingen din er jeg veldig glad i! De er så fine - og jeg blir så inspirert. Er jo litt gal etter ugler selv ;)
Ruths datter sa…
Kjempefine uglevootter/varmere. godt nå som det er så kaldt.
Klemz
Anonym sa…
Så kjempesøte pulsvamere! Hilsen anonyme Katrine:)
Disse har jeg på pinnene også nå :) Har selvfølgelig akkurat kjøpt heftet.... Jeg strever litt med å få fin den kilen til tommelen, men jeg får det vel til tilslutt :)Takk for tipset om Andesgarnet. Har en del liggende etter at jeg hadde planer om flere sjal som jeg strikket tidligere i høst :)
Fine bilder du har tatt.
klem fra Sissel
Trude sa…
Kjempe fine!!! Du har inspirert meg med dine fine ugler til å lære meg å strikke "på ordentlig"! Sånne vil jeg også ha, håper de ikke er for vanskelige for en som ikke er spesiellt dreven med strikkepinnene ;)
HildeP. sa…
Så lekre! Ugler er finfint! : ) tusen takk for oppskrift på luksuslua, den likte jeg! Har laget et innlegg på bloggen min. God helg til deg! : )
U-huuuu, ikke lei ugler her iallfall. Nyter dine fargerike ugleplagg i alle farger og varianter. Herlig! :D

Hm, rart at jeg med ugledilla ennå ikke har tørt å prøve meg på å strikke ugler... En vakker dag..! ^_^

Ønsker deg ei koselig helg!
Klem, Eli Kristin
Synnøve sa…
Når uglene er så fine som dette så tåler vi det ;) takk for gavetips!
Victoria @ sa…
Uglepulsvarmere! Disse er nesten et må-ha! :)
Knallfine! Du strikker vanvittig mye fint! :)
Desirée sa…
De var kjempefine, og kom på strikkelista mi nå :) Vil bare si at uglene dine er 10 ganger finere enn i oppskriften, skulle ønske du delte ;)

Ha ei flott helg!
BrittB sa…
Kjempefine uglepulsvarmere! Lei? Nei! :-)
Ha en fin lørdagskveld!
Heidi sa…
Hyggelig med ugler - og om å høre litt om Drops <3 garnet - har ikke prøvd det selv men er fristet nå :)
Gørill sa…
Hei, jeg har strikket luksuslua di! Du kan jo ta deg en liten tur til min blogg for å titte! Takk for oppskriften!
Så utrolig fine uglepulsvarmere! Ble så inspirert at jeg måtte strikke disse selv. Så da var det ei venninne som fikk slike i bursdagsgave. Mye fint du hekler og strikker her. Gøy og inspirerende!

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.