Gå til hovedinnhold

Heklet garnkurv med oppskrift


Til bursdagen min fikk jeg garn, strikkepinner og strikketilbehør hos mannen (jepp, han har skjønt det!).
Blant annet fikk jeg ett spennende stort nøste med ett garn som heter Hooked Zpaghetti. Det er laget av stoffremser (visstnok rester fra motebransjen..) Jeg så med en gang hva dette skulle brukes til, nemlig en stor flott kurv til....nettopp garn! :)


Det må sies at nøstet jeg fikk i gave ikke var deilig lyseblått, men lysende knallgrønt...han kan jo ikke treffe blink på alt ;) Så etter garnbytte var det bare å komme i gang! Og før jeg visste ordet av det var min nye garn-kurv ferdig! Ahh, denne likte jeg! Perfekt oppbevaring til (en liten brøkdel) av garn-nøstene mine ;) Og ja, jeg skal hvertfall hekle en til! Kurven er 27 cm i diameter og 27 cm høy. Jeg hadde litt garn igjen, så den kan lages enda litt større.


Garnkurv
Garn: Hooked Zpaghetti
Heklekrok: 12 

Hekle 4 lm og sett sammen til en ring. 
Hver omg starter med 1 lm, og avsluttes med kjm i denne lm.
Hekle 6 fm i ringen
Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm
Hekle *1 fm i den første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 18 fm
Hekle *1 fm i de to første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 24 fm
Hekle *1 fm i de tre første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 30 fm
Hekle *1 fm i de fire første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 36 fm
Fortsett slik til du har 54 fm
Fortsett med 1 fm i hver fm til ønsket høyde. 

Jeg kjøpte garnet hos Bundingen i Tromsø, men har ikke funnet noen nettbutikk som har det. Hvis noen vet hvor man kan kjøpe det på nett, gi meg ett lite hint så kan jeg jo oppdatere her :)

Oppdatering: En snill bloggleser fra Danmark, Sonja, har tipset meg om at nettbutikken Modestoffer i Danmark har Zpaghetti-garnet og de sender til Norge! Tusen takk Sonja! ♥

Jeg har ett nytt lyseblått prosjekt på pinnene nå. Men jeg begynner å kjenne litt på lysten til å lage advent/juleting nå, november kom i full fart :)

Ha en fin torsdag
Klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Hei!
Denne var superflott. Takk for at du deler oppskrift!

Jeg vet om en butikk i Moss som selger denne typen garnnøsteer, men tror ikke de har nettbutikk. Ideriket heter den!

Klem fra Gøril
lena sa…
Det har blitt vedlig in igjen med stoffremser til hekling( min mamma drev med det bår jeg var liten:)!). Kjempefin kurv! Klem
Unknown sa…
det fåes hos tante grøn i danmark, det hedder Zpaghetti :)
Flottis garnkurv du har laga!! Tenker det vert masse flott av garnnøstene som ligg i den og:))
hanne sa…
Så heldig du er...må jammen være enig i at mannen din har skjønt det...lekker kurv til (litt av)garnet ditt! Takk for at du deler fremgangsmåte.
Ha en fin kveld!
Så snill mann som du har da! Som kjøper garn?"?! Det hadde aldri min tenkt på! Heklekurven din var jo veldig veldig fin da;) Skulle lagd meg en slik selv. Takk for at du deler oppskriften;)
Unknown sa…
hos modestoffer i danmark sender de garnet til norge:)
Stilig og praktisk!

PS! Så søte luer under her, og veldig fint prosjekt!
Blåbærlina sa…
nydelig!! du lager kjempemye fint! takk for oppskrift :O)
Hej
Skøn kurv:-)
MVH Jette
Stinemorღ sa…
Denne var tøff!
Måtte le litt da du skrev en brøkdel av garnet, regna ikke med at du fikk plass til alt oppi denne nei :) hahaha
Mannen din har virkelig skjønt det!

Flott prosjekt under her, håper jeg får tid til et par luer også.

Og nå blir det flere Luefabrikk-luer i barnehagen til Matilde! Apekattlua hennes har virkelig fått MYE oppmerksomhet, og jeg vet at en mamma har bestilt. Jeg deler flittig vekk adr til fabrikken vet du :) Det er viktig å dele på godene! hihihi

Ha en flott fredag,
klem
Kjempeflott kurv til de fine garnene. Gratulerer med bursdagen som har vært!
Tusen takk for at du deler oppskriften på flotte kurven!! :)))

Mannen din må vel være snill - og kjenner deg godt. Gava må jo ha vært midt i blinken!! :D

Klem fra Malin
Synnøve sa…
Utrolig fin! Nesten som min kjære, som kjøpte bygave til meg fra Panduro ;) Det er kjæresten sin, det!
Synnøve sa…
Forresten: i-cord = kjempeenkelt! :) jeg legger opp 3 m på pinne 3 eller 3,5 avhengig av garnet, strikker disse 3, men uten å snu pinnen for å strikke tilbake, skyver jeg maskene over til motsatt pinne, og strikker de om igjen mens tråden dras med. Det ligger haugevis av videoer ute som sikkert viser det mye bedre enn min forklaring ;) Men resultatet blir elastisk og flott, aldri mer tvinning eller fletting av snor! Lykke til!
For ein fantastisk mann du har!!!! Eg er heilt imponert! Nei, han kan jo ikkje treffe blink på alt, men du kunne i det minste bytte inn i noko du likte. ;) Verre viss han hadde kjøpte noko verktøy som du ikkje kunne bytte inn i garn. ;) Kjempeflott garnkurv og kjekt med nye garnbekjentskap.Ønskjer deg ei fortsatt fin veke og ei fin helg.
Bente sa…
Kult garn! Og kul mann! Jeg har også en sånn. :-) Er det ikke fint at de virkelig har skjønt poenget?
For en kjempefin kurv. Tusen takk for at du deler oppskrift. Denne må testes.
Ha en fin lørdag!
Hei!!

Kjempe stilig kurv. Fant noe garn på Panduro.no som heter tricotgarn... Det er også stoffremser fra moteinsudtrien som er klippet opp... Synes det ser ut som det kan ligne på det garnet du har brukt...
Bare et tips som du kan sjekke ut :-)
Gøril Røe sa…
Suveren kurv!! :D Takk for at du delte oppskrifta !! :D
Du kan sende mail til heklekroken post@heklekroken.no . Gå inn på sia dæmmes og sjekk. :D Heklekroken.no Æ sendte mail dit no og bestilte zpagetti garn! :D

Gøril Røe
Rosehagen sa…
Så superfin og praktisk;)
En sånn en ønsker jeg meg på hytta!!
Tusen takk for oppskriften;)

Ha en flott uke;)

Klem fra Ann-M.
Den ble kjempefin! Og så flott gave fra mannen - han har, som du sier, virkelig skjønt det :-D
Marianne sa…
Flott og inspirerende blogg du har:)
Veldig fin og praktisk kurv, takk for at du legger ut oppskriften:)
Lykke sa…
Flott blogg du har! Jeg kjøpte dette garnet på Panduro i dag, tenkte å lage puff av det!
Linda sa…
Pandurohobby.no har dette garnet. :)
Ulrikke sa…
Hei! Har prøvd å lage denne kurven, men får den liksom ikke til å stå, som den på bildet ditt. Noen anelse om hva som kan ha gått galt? Tok noen ekstra runder med øking, men ellers gjort alt etter oppskriften!

Håper på svar! :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.