torsdag 3. november 2011

Heklet garnkurv med oppskrift

Til bursdagen min fikk jeg garn, strikkepinner og strikketilbehør hos mannen (jepp, han har skjønt det!).
Blant annet fikk jeg ett spennende stort nøste med ett garn som heter Hooked Zpaghetti. Det er laget av stoffremser (visstnok rester fra motebransjen..) Jeg så med en gang hva dette skulle brukes til, nemlig en stor flott kurv til....nettopp garn! :)

Det må sies at nøstet jeg fikk i gave ikke var deilig lyseblått, men lysende knallgrønt...han kan jo ikke treffe blink på alt ;) Så etter garnbytte var det bare å komme i gang! Og før jeg visste ordet av det var min nye garn-kurv ferdig! Ahh, denne likte jeg! Perfekt oppbevaring til (en liten brøkdel) av garn-nøstene mine ;) Og ja, jeg skal hvertfall hekle en til! Kurven er 27 cm i diameter og 27 cm høy. Jeg hadde litt garn igjen, så den kan lages enda litt større.

Garnkurv
Garn: Hooked Zpaghetti
Heklekrok: 12 

Hekle 4 lm og sett sammen til en ring. 
Hver omg starter med 1 lm, og avsluttes med kjm i denne lm.
Hekle 6 fm i ringen
Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm
Hekle *1 fm i den første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 18 fm
Hekle *1 fm i de to første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 24 fm
Hekle *1 fm i de tre første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 30 fm
Hekle *1 fm i de fire første fm, 2 fm i neste fm* Gjenta. = 36 fm
Fortsett slik til du har 54 fm
Fortsett med 1 fm i hver fm til ønsket høyde. 

Jeg kjøpte garnet hos Bundingen i Tromsø, men har ikke funnet noen nettbutikk som har det. Hvis noen vet hvor man kan kjøpe det på nett, gi meg ett lite hint så kan jeg jo oppdatere her :)

Oppdatering: En snill bloggleser fra Danmark, Sonja, har tipset meg om at nettbutikken Modestoffer i Danmark har Zpaghetti-garnet og de sender til Norge! Tusen takk Sonja! ♥

Jeg har ett nytt lyseblått prosjekt på pinnene nå. Men jeg begynner å kjenne litt på lysten til å lage advent/juleting nå, november kom i full fart :)

Ha en fin torsdag
Klem fra Gry-Anette

24 koselige kommentarer:

Gøril sa...

Hei!
Denne var superflott. Takk for at du deler oppskrift!

Jeg vet om en butikk i Moss som selger denne typen garnnøsteer, men tror ikke de har nettbutikk. Ideriket heter den!

Klem fra Gøril

lena sa...

Det har blitt vedlig in igjen med stoffremser til hekling( min mamma drev med det bår jeg var liten:)!). Kjempefin kurv! Klem

sonja sa...

det fåes hos tante grøn i danmark, det hedder Zpaghetti :)

Elins Strikkeri sa...

Flottis garnkurv du har laga!! Tenker det vert masse flott av garnnøstene som ligg i den og:))

hanne sa...

Så heldig du er...må jammen være enig i at mannen din har skjønt det...lekker kurv til (litt av)garnet ditt! Takk for at du deler fremgangsmåte.
Ha en fin kveld!

Silje sin blogg sa...

Så snill mann som du har da! Som kjøper garn?"?! Det hadde aldri min tenkt på! Heklekurven din var jo veldig veldig fin da;) Skulle lagd meg en slik selv. Takk for at du deler oppskriften;)

sonja sa...

hos modestoffer i danmark sender de garnet til norge:)

Konemor - Maria sa...

Stilig og praktisk!

PS! Så søte luer under her, og veldig fint prosjekt!

Blåbærlina sa...

nydelig!! du lager kjempemye fint! takk for oppskrift :O)

små hverdagssysler sa...

Hej
Skøn kurv:-)
MVH Jette

Stinemorღ sa...

Denne var tøff!
Måtte le litt da du skrev en brøkdel av garnet, regna ikke med at du fikk plass til alt oppi denne nei :) hahaha
Mannen din har virkelig skjønt det!

Flott prosjekt under her, håper jeg får tid til et par luer også.

Og nå blir det flere Luefabrikk-luer i barnehagen til Matilde! Apekattlua hennes har virkelig fått MYE oppmerksomhet, og jeg vet at en mamma har bestilt. Jeg deler flittig vekk adr til fabrikken vet du :) Det er viktig å dele på godene! hihihi

Ha en flott fredag,
klem

Ulla-Bella sa...

Kjempeflott kurv til de fine garnene. Gratulerer med bursdagen som har vært!

Malin - mine gleder - sa...

Tusen takk for at du deler oppskriften på flotte kurven!! :)))

Mannen din må vel være snill - og kjenner deg godt. Gava må jo ha vært midt i blinken!! :D

Klem fra Malin

Synnøve sa...

Utrolig fin! Nesten som min kjære, som kjøpte bygave til meg fra Panduro ;) Det er kjæresten sin, det!

Synnøve sa...

Forresten: i-cord = kjempeenkelt! :) jeg legger opp 3 m på pinne 3 eller 3,5 avhengig av garnet, strikker disse 3, men uten å snu pinnen for å strikke tilbake, skyver jeg maskene over til motsatt pinne, og strikker de om igjen mens tråden dras med. Det ligger haugevis av videoer ute som sikkert viser det mye bedre enn min forklaring ;) Men resultatet blir elastisk og flott, aldri mer tvinning eller fletting av snor! Lykke til!

Fru Keilegavlen sa...

For ein fantastisk mann du har!!!! Eg er heilt imponert! Nei, han kan jo ikkje treffe blink på alt, men du kunne i det minste bytte inn i noko du likte. ;) Verre viss han hadde kjøpte noko verktøy som du ikkje kunne bytte inn i garn. ;) Kjempeflott garnkurv og kjekt med nye garnbekjentskap.Ønskjer deg ei fortsatt fin veke og ei fin helg.

Bente sa...

Kult garn! Og kul mann! Jeg har også en sånn. :-) Er det ikke fint at de virkelig har skjønt poenget?
For en kjempefin kurv. Tusen takk for at du deler oppskrift. Denne må testes.
Ha en fin lørdag!

Mamsen og lillegutt sa...

Hei!!

Kjempe stilig kurv. Fant noe garn på Panduro.no som heter tricotgarn... Det er også stoffremser fra moteinsudtrien som er klippet opp... Synes det ser ut som det kan ligne på det garnet du har brukt...
Bare et tips som du kan sjekke ut :-)

Gøril Røe sa...

Suveren kurv!! :D Takk for at du delte oppskrifta !! :D
Du kan sende mail til heklekroken post@heklekroken.no . Gå inn på sia dæmmes og sjekk. :D Heklekroken.no Æ sendte mail dit no og bestilte zpagetti garn! :D

Gøril Røe

Rosehagen sa...

Så superfin og praktisk;)
En sånn en ønsker jeg meg på hytta!!
Tusen takk for oppskriften;)

Ha en flott uke;)

Klem fra Ann-M.

Siri @ Strikk og tøys sa...

Den ble kjempefin! Og så flott gave fra mannen - han har, som du sier, virkelig skjønt det :-D

by Marianne sa...

Flott og inspirerende blogg du har:)
Veldig fin og praktisk kurv, takk for at du legger ut oppskriften:)

Lykke sa...

Flott blogg du har! Jeg kjøpte dette garnet på Panduro i dag, tenkte å lage puff av det!

Linda sa...

Pandurohobby.no har dette garnet. :)