Gå til hovedinnhold

Maxi, mini og Uno


Noe garn kjøper man uten plan for det, kanskje rett og slett fordi det er så mykt! Og nå har jeg strikket en hals av myke, planløse nøster fra garnlageret. Viking Alpaca. Herlig mykt og deilige farger! Inspirasjonen kom tidligere i vinter fra Kari Traa sin kolleksjon. Men nå når jeg skulle linke, finner jeg ikke inspirasjonskilden. Hmm, det kan vel ha noe med at våren er på vei :)


OPPSKRIFT:
Legg opp 60 m på p 6. Fortsett i mønster slik:
1.pinne: *1 rett, 1 vrang* omg ut
2.-4. pinne: Rett
Bytt farge
Gjenta disse 4 pinnene til ønsket lengde. 
Siste omgang før felling strikkes *1 r, 1 vr* for at halsen ikke skal rulle seg.

Jeg brukte tilsammen 86 g garn på denne, og da hadde jeg 3 mini-nøster igjen av alle fargene...


............som bare måtte bli til en mini-hals! :) Tipper den passer en 1-2 åring. Halsene ble veldig myke og kjennes gode ut, men jeg er litt usikker på hvordan de vil holde seg i bruk. Mistenker at de vil bli litt "labjete" (ehm, muligens ett Tromsø-ord det der, hehe). Uansett, tror jeg må teste ut ett annet garn også, dette var gøy og kjapp strikk!



Og så har jeg sydd en pose til...jeg fikk litt dilla etter at de nye USA-stoffene kom. Jeg og syv-åringen har en avtale om at når minstejenta er i seng kl 19 så skal vi finne på noe sammen frem til hun skal i seng kl 20. Og det betyr ofte "storjente-ting" som 3-åringen ikke kan være med på. Og nå for tiden er det kortspillet Uno som gjelder! Men den esken som kortene ligger i er skikkelig sliten og blir sjelden brukt (les:kortene ligger strødd rundt omkring...) så det er klart vi MÅ ha en egen Uno-pose!



Etter at jeg sydde denne gikk fantasien helt amok med tanke på alt man kan sy poser til, hihi :)

Nå skal jeg rydde og ordne litt til helg her. Solen skinner og det betyr at vinduene helt sånn plutselig og uventet ble veldig skitne..

God helg jenter og kos dere masse :)

Stor klem fra Gry-Anette

Kommentarer

Jorunn sa…
De halsene så deilige ut, og i fine farger :) Så hyggelig med storjente-tid. Posene du syr kan brukes til mye, det er vel egentlig bare fantasien som setter grenser :)
Miriam sa…
Halsene så utrolig herlige ut! Får håpe de holder seg etter bruk.
Stilig stoff til UNO-posen :)
tulipa sa…
Utrolig søte farger til fine halser!! Uno ja, min jente hadde også alvorlig dilla på dette spillet en periode og tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier vi har spilt det sånn ca 735 ganger;)
God helg!
:)
Ååå helledussen hvor mye fint du lager!! Imponert over kreativitet og hvor flink du er både med pinner og bak maskinen! :D

Tror jeg blir følger her gitt, he-he! Herlige halser det her, til og med så enkelt at det kan jeg lage også ;) Takk for at du deler oppskrift!

Ha ei god helg!
Eli Kristin
Flotte halser du har strikket, og de posen til kortene var smart.
Guri sa…
Halsene ble søte; fine farger dette her!
Poser til kort er et must! Det lagde jeg her også i sin tid, men de var ikke på langt nær så fine som dine!!!
God helg!
Stinemorღ sa…
Innmari lekre farger på halsen - veldig søt den bittelille :)
Jeg har kun strikka ensfarga halser, men stripete var jo så stilig!! Må vel prøve det en dag ;)

Tøff pose - selvsagt må man ha UNOpose!

Ha en super helg, snuppa,
klem
Mirdiz sa…
Så søte deilige halser:)

God helg til deg og! :)
Nydelige farger på sikkert kjempedeilige halser! Så heldig syv-åringen er som får en helt egen time.. Det er ikke mange som tenker på i disse dager. Veldig lurt! Flotte poser som kan brukes til alt mulig, ja.. ;)
Mie sa…
Flotte halser! Jeg er også ivrig tilhenger av alpakkaen til Viking. Viking har også en blanding av silke og alpakka - NYDELIG! Strikker en babyjakke i den nå.
renate sa…
Herlige farger på flott hals:) Du lager så mye flott!!!

Ha en fin helg:)
Randi sa…
Flotte farger på halsen.

Ha ei fin helg.
Nydelige halser i flotte farger. Og så lurt med UNO-pose!

Ha en deilig søndag!

Klem!
Synnøve sa…
Unoposen var knallfin, friske farger du har valgt! Jeg har også strikket litt i Viking Alpaca, ei pute, men hittil er den ikke blitt "labjat"!
mimouna sa…
Likte faergekombinasjonen. Og halser fungerer heldigvis selv om de siger litt ut også. Verre med luer.

Så fint det elefantstoffet var! Lurt å sy pose til UNO-kortene.
Ina sa…
Nydelige halser! Artig effekt av mønsteret kombinert med fargeskiftene. Du er så flink!

Ønsker deg en fin ny uke :)
Klem
Du er så kreativ og flink, flotte halser i fine farger!!Ha ein god dag:))
Line sa…
Så søt Uno-pose :) Har tenkt lenge på hva jeg kan ha Uno-kortene i, og nå fant jeg det endelig ut! :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.