søndag 26. september 2010

Klar for vinteren

Før jeg startet bloggen min, strikket jeg mange av disse luene. Den var en stor favoritt hos småjentene og mange av Emmas venninner fikk en slik til bursdagen sin. Denne strikket jeg til Anna for ett par dager siden og den falt i smak! Men med både rosafarge og blomster på, så kunne det jo ikke slå feil ;)

Mønsteret har jeg laget med inspirasjon fra ett design fra Sandnes garn, strikket i Alfa. På grunn av denne "kløingen" har jeg valgt å strikke den i trippel tråd Lanett fra Sandnes garn, som er 100% merinoull.

Da jeg har gjort mange endringer underveis velger jeg å kalle denne "min" og her er oppskriften i str 3-5 år.

Lue med blomst

Legg opp 72 masker på p 4,5 med trippel tråd Lanett fra Sandnes garn.
Strikk 2 r, 2 vr til vrangborden måler ca 4 cm.
Bytt til p 5 og strikk glattstrikk til luen (inkl vrangbord) måler 12 cm

Fell slik:
1.omg: *7 r,2 r smn* gjenta hele veien rundt
2.omg: rett
3.omg: *6 r, 2 r smn* gjenta hele veien rundt
4.omg: rett
Fortsett slik, annenhver omgang med felling og 1 maske mindre mellom fellingene for hver gang til det er 8 masker igjen. Tre tråden gjennom og snurp.

Heklet pyntekant:
Hekle 1 fm mellom de to vrange maskene
Så hekler du *1 fm, 3 lm, 1 fm mellom de to rette maskene.
Fortsett rundt.

Heklet blomst:
Hekle 5 lm og fest sammen til en ring.
Hekle 14 fm i ringen
Hekle *1 fm i første m, 2 st i neste m*
Fortsett rundt til du har 7 kronblader.
Sy blomsten fast i lua.

Hvis du har lyst å lage denne blir jeg ekstra glad hvis du linker til meg og gir meg ett lite vink så jeg kan titte innom deg :)

Denne jenta er nå klar for vinteren! Har laget meg en supertykk og god hals. Igjen, disse ullgarnene er ikke noe for meg så her har jeg faktisk strikket i (grøss og gru) Akryl! Dobbelt garn av Molly fra Järbo. Foreløpig syns jeg det kjennes veldig deilig ut, så kanskje det blir mer av dette garnet etterhvert. Jeg har brukt pinne nr 10. Kan vel strengt tatt kalles for en oppskrift, så enkel er den. Men her kommer den:

Supertykk hals for kalde dager

Legg opp 25 masker med tykt garn på tykke pinner.
Strikk 1 r, 1 vr til arbeidet måler ca 120 cm eller til du får det to ganger rundt halsen. Fell av.
Sy sammen kort-endene. Voila! :)

Ellers er jeg ganske fornøyd med at jeg har redusert antall påbegynte prosjekter med 4 stk den siste uka! :)
Så nå fortjener jeg å starte på noe nytt, ikke sant.......? Flott! ;)

Ha en fortsatt fin søndagskveld.

Klem fra G-Anette

20 koselige kommentarer:

Elins Strikkeri sa...

Flott lue på ei nydelig jente!! Takk for at du deler oppskrift:))

Maria sa...

Ja nå er nå dere to klar for vinteren ja. Hærlig...
Den lua kan det være at kommer på mine pinner også. Må bare gjøre den en smule mindre eller større.

Vibeke sa...

Den var nydelig! Tusen takk for oppskrift. Og jippi! Jeg har funnet en ny kvalitetsblogg =)
Digger at du er så tøff at du starter med lueproduksjon og salgsbod og greier! Du har fått en ny følger =)

Synnøve sa...

Oisann, to oppskrifter i samme slengen! Det var raust :) Disse lagres og legges sammen med de mange andre fine på lista ;) Nå fortjener du så absolutt å starte på noe nytt, det synes jeg også :)

9na sa...

Flott! Man får aldri nok lueoppskrifter, og herlig med litt tykke pinner av og til.

Siren sa...

Det første som slår meg er at datteren din er utrolig søt! Helt nydelig bilde av henne! Og lua er og kjempefin såklart:) Håper du er fornøyd med halsen din gjennom hele vinteren:) Synes den så deilig ut jeg!

lena sa...

Ahh, den halsen så skikkelig kosegod ut! Og nydelig jente med fiiin lue!!!
Det er stas at du legger ut mønster, snill du:)
Syntes du fortjener å begynne på noe nytt. I går begynte jeg på noe som ikke er etter mønster, men mitt hode og ideèr fra andre. Det er utrolig spennende, og egentlig ikke meg (er helt avhengig av mønster fra A til Å - hehe), så jeg er spent på hvordan det blir.
KLEM fra Sandefjord

Guri sa...

Så fin lue og for ei nydelig lita ei som er modell!!!
Halsen din ser kjempedeilig ut. Ofte er det enkle minst like fint som noe annet!
Ønsker deg ei fin uke! Klem :)

Fie`s hverdag sa...

Hei :) Kjempefin lue på ei nydelig lita jente :)
halsen serjeg for meg at kommer på mine pinner også. Takk for at du deler oppskriftene dine med oss.

Det sinkhuset på forrige innlegget mitt er flatt på baksiden, slik at det kan henges på vegg. De andre er ikke det. Alle kommer i nettbutikken etterhvert, men har litt problemer med bildene for tiden.
Takk for at du sa fra om prisen på boksene, ble nok litt for billig det der ja....

Ønsker deg ei fin uke :)

Klem Fie

Stinemorღ sa...

Nydelig bilder av lille frøkna - utrolig søt :)
Denne lua var flott! Enkel, men samtidig så sukkersøt! Denne likte jeg :)
Håper halsen din varmer godt - det begynner å bli kaldt ute nå.
Ha en fin kveld, klem

Synnøve Olava sa...

Åhh, det var en nydelige barnelue... :O)
Aldeles nydelig datteren din også, selvfølgelig... :O)

Ha en fin uke!

klem

Vilma sa...

Nydeligt Anette , og flink du er til at dele opskrift :-)))

Felisi sa...

Finfin lue! Denne kan bli julegave til barnas tremenning som blir 3,5 til jul, så jeg printer ut oppskriften jeg ;)
Tremenningene fikk vest ifjor, men jeg kjenner at lue er et mer overkommelig prosjekt ;)

strikkedilla sa...

Kjempefin lue, og den så veldig god ut. Tror jeg kommer til å prøve oppskriften din.

Judith sa...

Jeg postet svaret i min egen blogg, men limer det inn her også: Garnet heter Twist, det er 137 meter på 100 gram så det er ganske tykt. Worsted garnet er på 192 meter, så det er tynnere. Worsted har jeg ikke strikket med, men vanligvis foretrekker jeg tynnere garn, det kommer jo litt an på hva prosjektet er.
Twisten var iallfall lekker.
Lykke til:-)
Hilsen Judith

Ugla sa...

Å, for en søt liten luemodell.
Halsen så ordentlig god og myk ut.

mimouna sa...

Flott lue, og sjalet/halsvarmeren din så deilig ut. Tilstår gjerne at jeg også strikker av akryl, selv om jeg nok foretrekker ull da. Alt til sitt bruk, og plagg som klør blir jo bare liggende. Da er det bedre med noe man faktisk vil ha på seg.

Rigmor sa...

Takk for flott oppskrift. Denne lua må jeg strikke til barnebarnet mitt :)

susanne halseth sa...

Så nydelig lue ♥ Strikker du på oppdrag? Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen min om du gjør det, vil så gjerne ha en sånn til tulla mi på 1 år :D

Ingrid sa...

Hei, har strikket etter oppskriften din i dag, og justert den til femåring. Resultatet finnes i bloggen min. :) ufostrikk.blogspot.com