Gå til hovedinnhold

Kjole til snuppa i farta


Strikkeheftet 'I all enkelhet' av Marte Helgetun er bare helt nydelig ♥ Jeg fikk flere prosjekter på lista mi bare etter første lille titt i heftet. Enkle og søte oppskrifter, og først ut er en selekjole til Anna. Den har vært så godt som ferdigstrikket ganske lenge, manglet bare kanter rundt hals og armhull. Men ref. forrige innlegg, så er ikke jeg og 'maskeplukkingen' så gode venner for tiden..


Dermed ble det heklede kanter på denne også. Og det er litt synd merker jeg, for det er jo finere med riller rundt (som oppskriften sier) - hvis man bare får det til da. Jeg må øve litt :) Og inntil da skal jeg bare holde meg til de trygge oppskriftene der maskeplukking ikke er ett tema. Når det er sagt, så er det vel egentlig bare kritiske strikke-øyne som bryr seg i det hele tatt..hihi ;)


Ikke alltid like lett å ta bilder av en aktiv 5-åring :) Oppskriften var grei og enkel å følge, men litt beregninger måtte til da jeg valgte annet garn. Jeg hadde noen nydelige lilla nøster med Helårsgarn i hylla så da måtte det bli de. Så får vi se hvordan kjolen 'oppfører' seg i bruk, foreløpig ser det veldig bra ut.


Med Disney Junior på TV'en, fikk jeg tatt ett bilde som ikka var 'i farta' ;) Kjolen er forresten perfekt som barnehagekjole. Når de skal ut og må ha på seg litt mer praktiske klær, er det kun av med kjolen siden både strømpebukse og genser er på plass under :)


Våren er virkelig kommet til Tromsø, til stor glede for alle her i heimen :) Herlig! Kjenner at bomullsgarn i vårlige farger frister veldig, må bare bli ferdig med noen ull-ting først ;)

Ha ei finfin helg! :)

Klem, Gry-Anette

Kommentarer

lena sa…
Så nydelig kjole og modell! God helg til deg og dine:)
Ina sa…
Kjempesøt selekjole. Det gjør seg med enkle plagg og små fiffige detaljer! Den rosa knappen var et supert blikkfang. Synes heklakant ble fint jeg ;)

Riktig god helg!
Siren sa…
Så utrolig fin den var! Og nydelig jente! Du er nok litt selvkritisk vil jeg tro, og det er nok ingen andre enn du som ser at du og maskeplukking ikke er gode venner:) Når det er suagt syns jeg det funket knallbra med heklekant rundt kantene også! Ha ei super helg! Håper dere får fint vårvær! Noe annet her i Stavanger hvor det plasker ned...:)
Bundingen sa…
Lekker kjole i nydelig farge! Og den passer jo så godt på den søte jenta di!

Ønsker dere riktig god helg!

Klem fra Ingunn
Anne sa…
Virkelig nydelig kjole! Og søte knapper, ser ut som snop;) Ikke glad i å plukke opp masker jeg heller, så prøver å holde meg borte fra slike oppskrifter forløpig. Skjønn pusekatt!

Ha en fin fredag videre!
Wow, this is wonderfull! I love the buttons as well, the colour combination is great!
Ingridstua sa…
Kjempefin og praktisk kjole! Jeg har ikke sett oppskriften, så for meg ser det ut som at kjolen skal være med hekla kant.
Fin farge og flott med knallrosa knapp!
For ei nydelig jente! Artig når de liker å pynte seg :)
Sier noke en gang riktig god helg til deg og dine :)

Klem fra Ingrid
Guri sa…
Søt kjole!
God helg! Klem :)
Kattipuh sa…
Det var en veldig fin selekjole! Kan tenke meg at den er veldig praktisk. Nydelig jente og fin pusekatt også:-) God helg!
Ruths datter sa…
Nydelig kjole i fin farge. For meg virker heklete kanter flott. Skulle tro det stod i oppskriften.
klem
Det enkle er ofte det beste :) Flott kjole på kjempesøt modell :)
God helg!
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lisbeth sa…
Nok et flott plagg fra pinnene dine :) Nydelig kjole. Noen ganger savner jeg å strikke til noen småfrøkner kjenner jeg ;)
God helg!
Den var fin da - enkel og grei :-) Og det er så mange stilige strømpebukser man kan ha til for tida :-D

God helg - klem Siv
Unknown sa…
Så søt kjole og nydelig farge(søt modell også)
God helg fra Marit.
Herlig kjole og snuppa di er helt skjønn, pusen også! God helg til dere! Hilsen Siddis på ferie i Florida
Full av Ull sa…
For en fin kjole! Nydelig lillafarge, og kjempefint med knæsje rosa knapper! Vi får krysse fingrene for at Helårsgarn er et av de nye tilskuddene til Snarby :)
Så søt katt dere har!
Vi så forresten nettopp første episode av Greys nå nettopp, og so far so good! Jeg gleder meg til å se mer ;) Og vet du hva? Jeg hadde tenkt å strikke litt mens jeg så på, men hele episoden gikk uten at jeg tenkte på å hente strikketøyet :D
Ønsker deg god helg, og masse lykke til på Nerstranda imorgen <3
Stinemorღ sa…
Nydelig kjole!
Det heftet er full av godbiter :)

GOD HELG
klem ♥
Anonym sa…
Superfin kjole!! Likte så godt knappen, den gjorde det lille ekstra:-) Mye fint i det heftet, ja!
Søt jente du har:-)
God helg!
Hildegunn sa…
Herlig kjole og fin jente!
Kjolen kom på lista mi også nå :-)
Ha en fin søndag!
Synnøve sa…
Nydelig kjole! Vi er vår aller største kritiker selv, jeg synes kjolen ble utrolig fin uten plukk-opp :) kjekt med barnehagetøy som man kan herje i!
Stine sa…
Kjempe søt kjole til en veldig søt jente, har boken selv og gleder meg til prinsessen blir stor nok til størrelsene :)
Bente sa…
Kjempenydelig kjole! Og veldig søt jente, da. :) Jeg har ikke det heftet selv, men skjønner at jeg må få tak i det. Jeg ser stadig prosjekter derfra.
Så vakker pus dere har! :)
Blåbærlina sa…
Virkelig utrolig fin kjole til henne- dere er gode på å velge fine farger!
Klem fra NIna
LisaM sa…
Kjempefin kjole og ikke minst kjempefin jente!☺
Gjorde seg virkelig med de knappene.

Jeg har også den boka, men har ikke strikket noe fra den enda. Huff, den strikkelista mi er så lang!!! Hehe...

Ønsker deg en fortsatt fin uke!
Klem

Nydelige snuppa i nydelig kjole. Tror forresten det er samme som jeg strikket til vesla mi - men min er med lomme på. Herlig plagg og så supert nå i varme (kjølige) maidager, hihi! :)

Kjøpte boka jeg også, blir nok strikket en del flere plagg fra den der :D

God 17. mai feiring og helg til deg og dine, Gry!

Klem,
Eli Kristin

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.