Gå til hovedinnhold

Lue med litt hodebry


Ett lite glimt av en fin-fin lue på en dame ga meg inspirasjonen til denne. Og garnvalget ble enkelt da jeg selvfølgelig ikke kunne motstå å handle litt på merinogarn-salget som Drops hadde nå nylig. Mykeste myke Drops Merino Extra fine. En fryd å strikke med! Og fargen? En favoritt for tiden :)


Luen ble altså til etter å ha studert en dames lue-hode ;) Og mønsteret var jo enkelt. Helt vanlige fletter, men med rette istedetfor vrange masker mellom! Flettene blir ikke like tydelige da, men det syns jeg var veldig fint. Litt 'flatere' blir det også. Ja, og så har jeg vel nevnt at jeg ikke er så glad i vrange masker ;) Jeg sjekket litt oppskrifter her og der for å finne ut maskeantallet jeg skulle legge opp, og strikket i vei uten å prøve noe særlig.. Ikke før luen er helt ferdig prøver jeg skikkelig, og da ser jeg jo at vrangborden er aaaalt for løs/stor, og luen sitter ikke pent på hodet.


Jeg grubler. Kan luen reddes? Skal jeg virkelig rekke den opp igjen? Og jeg bestemmer meg for å teste ut noe jeg mange ganger har lurt på om er mulig. Nemlig å rekke opp nedenfra, for så å strikke ny vrangbord ovenfra og ned. Jeg prøvde først på en halvstrikket pulsvarmer. Og med litt hodebry og dristig klipping ble det bra! Det finnes sikkert flere måter å gjøre dette på, og kanskje en mye enklere måte for alt jeg vet - men her kommer hvertfall min måte å rekke opp vrangborden og strikke en ny.


Plukk opp masker rundt luen. Du plukker opp den høyre delen av rettmasken (V'en) hele veien rundt.


Så den 'skumle' delen. Du klipper av garnet ett tilfeldig sted ca 1 cm fra pinnen. Du kan sikkert klippe nærmere pinnen også, men jeg er ikke så dristig enda ;)


Så rekker du opp fra garn-enden og hele veien rundt.  Du drar ut garnenden fra maskene og ser fort at det blir hull og at vrangborden løsner fra lua. Det ser litt rotete og skummelt ut underveis. Så jobber du deg videre mot pinnene, drar garnet ut av sine masker helt til du sitter igjen med kun maskene som er rundt pinnene.


Og så er det jo bare å strikke i vei! Jeg startet direkte med vrangborden herfra. Dvs jeg strikket en omgang først der jeg felte en rekke masker siden målet med denne prosessen var å få vrangborden strammere.


Jeg ble hvertfall veldig fornøyd med resultatet, herlig at dette gikk an! Det tok litt tid, men mye mindre tid enn å rekke opp hele luen og strikke den på nytt - med krøllete garn ;) Dette må jo være perfekt å gjøre på gensere/ullbukser som er blitt for korte i armene/føttene. Tenk så lenge de kan vare da! :)

Hihi, høres ut som jeg har funnet opp kruttet her ;) Men det var bare så gøy å få det til! Og som sagt så kan det jo hende det finnes masse fremgangsmåter. Men nå trenger jeg ikke lure lenger, det gikk an!

Tuuuusen hjertelig takk for fantastisk mange koselige tilbakemeldinger på MorgenGry genseren! Jeg er helt overveldet! Mange spør om oppskrift, og det må jeg da få til å telle meg frem til. Den var strikket på enkleste måte uten så mye 'dilldall'. Så oppskrift kommer en vakker dag om ikke lenge ;)

Luefabrikken hadde noen superfine dager i Alta, for et nydelig sted! Og så utrolig glade alle var der! :)

Stor klem fra Gry-Anette, som er blitt 39 år siden sist... Men som ikke bryr seg om tall etter at en ung gutt på vinmonopolet i Alta spurte om legitimasjon da jeg skulle kjøpe rødvin, hihi :-)

Kommentarer

Guri sa…
Ja,d et meste kan reddes! Og lua di ble jo kjempefin! Metoden du har vist er super til å forlenge og reparere barneklær også som du sier!
Ha en fin dag!
Full av Ull sa…
For ei fin lue! Og lurt å ikke måtte rekke opp alt :) Håper det kanskje kommer ei oppskrift på den? Gleeeder meg også til oppskrift på MorgenGry-genseren! Pickles har portofri dag i dag, så nå som jeg vet at det kommer en oppskrift fra deg, så må jeg nok passe på å bestille meg noen nøster med Abuealita-garn, og kanskje litt annet? Hihi :)

Er det nå til helgen du står på K1 med Luefabrikken? Må nok ta meg en tur innom da, skal kjøpe enda et par julegaver av deg, tenkte jeg.

Klem fra Martine
Anonym sa…
Hei og takk for hyggelig prat i Alta! Smart måte å redde lua på. Du kunne også strikke vrangborden på en mindre pinne enn resten av lua.
Ellers håpe å du legg ut mønsteret ut på MorgenGry genseren, den va kjempefin. Har bestilt garn i dag fra Pickles, så æ e klar!

Klem fra Mamma'n til Synnøve
G-Anette sa…
Hei Mamma'n til Synnøve :) Så koselig med melding fra deg! Og takk det samme, veldig hyggelig prat i Alta :)
Ja, jeg er i gang med å telle masker på genseren, så det skal ikke bli så lenge til oppskriften er klar ;)
Jeg gikk ned en pinnestørrelse på vrangborden i tillegg til å felle masker, så du skjønner den var VELDIG slapp i utgangspunktet, hihi :) Klem
Full av Ull sa…
Forresten, hvilken farge er det du har brukt på din genser? Den hvite som heter Snøkrystall eller den som heter Ubleket? Synes fargen på din var så fin :) Blir det forresten noen portofri bestilling fra deg til Pickles i dag, eller? ;)
Veronica sa…
VELDIG fin lue! Og en fantastisk farge du har strikket i! Gøy å få til nye ting! Bra jobbet!:)
Unknown sa…
Kjempelekker lue. Og nå så fint med rett masker mellom flettene, har lurt på om jeg skulle prøve det, og nå skal jeg det :-)
Vet ikke helt hva jeg skal gratulere mest med fødselsdag eller fremvisning av legitimasjon, antakelig det siste... :-)
Blåbærlina sa…
For et oppløftende Altaopphold på mange måter da, Hehe ;o) du er så ung atte! Og oppløftende opprekkingsoperasjon! Alltid dristig å klippe, men nå har du gjort en fin oppdagelse!
Lua ble kjempefin! Pleier også å få inspirasjon av luer rundt omkring... Fin farge på den til deg!
Takk for koselig hilsen ang baktusen min, må nok gi Olava kredit for fargekombinasjonen der. Farger er gøy, ofte det som driver meg til diverse krumspring. Deilig med en baktus i alpakka, absolutt.
Klem og hilsen fra Nina
tantemaraj sa…
Flette lua så herlig ut, og merino fra drops er mykt og deilig!! Knæsj farge!!
Enda ei knallfin lue fra deg :-) Jeg viste litjtupp luksuslua di, og nå står den på ønskelista hennes :-D

Ha det godt - klem Siv
Anonym sa…
Kjempefin lue i fin farge! Fint med rettmasker mellom flettene:-)

Grattis med vellykket oppstrikkingsprosjekt - kule bilder og fin forklaring du viser!

Klem
LisaM sa…
Så grei forklaring! og virkelig kjekt å vite til en selv sitter i samme "knipe";)

Lua ble kjempefin den, og fargen er jo bare nydelig!☺
Benthe sa…
Hvor er smuk hue du har fået lavet.Er helt vild med alt der er snoninger i.
Kjempefin lue! Og det garnet er så fint til fletter, også er det så mykt og godt :)

Så lurt å rekke opp bare vrangborden! Takk for en fin demostrasjon:)
Katrine sa…
Fin lue! Var ikke klar over at det i det hele tatt var mulig å strikke motsatt vei jeg, takk for informativt innlegg:) Artig at du har vært i Alta, hjembyen min. Fin plass ikke sant? Og: gratulerer med overstått!
Synnøve sa…
Gratulerer med overstått! Så kjekt at du legger ut fremgangsmåte på hodebryen din. Den samme metoden brukte mamma da hun reddet et par tøfler da jeg en gang strikket feil på starten av en tøffel... og oppdaget det først da tøffel nr 2 var ferdig. Festlig! Men den ble altså reddet, utrolig kjekt! Og som du sier: genialt på gensere/ullbukser :) Ser forresten at du har fått hilsen fra mamma her, hun fortalte at du var så trivelig å prate med :) Gøy at du sitter igjen med gode inntrykk etter besøk i min hjemby. Håper du tar turen flere ganger og at jeg er i byen selv da :) Klem!
Therese sa…
Var jo rene krimmen, dette :-) Synes du var veldig modig, og jammen gikk det bra! Ble litt inspirert nå, altså.

Ha en fin, fin torsdag! :-)

Klem fra Therese
Stinemorღ sa…
Nydelig lue - godt du fikk fiksa vrangborden! Litt krøll er det, men mye bedre enn å rekke opp :)

Gratulerer med overstått! Herlig å bli spurt om legitimasjon :) hihi

Nyt helgen, min venn ♥
klem
Kristin sa…
Eg og har prøvd baklengs-trikset på ei vrangbord på ein gensar. Vrangborda var sliten i kanten, og eg gjorde omtrent som du viste på bileta og strikka ny vrangbord, på armane. Kjekt å lesa bloggen din, mykje fint å verta inspirert av.

Mvh Kristin
Unknown sa…
For en fin blogg, jeg hadde strikket en lue for kort, og dette hjalp meg veldig med å få strikket den litt lenger. Supert innlegg. :)

Populære innlegg fra denne bloggen

Enkle pulsvarmere, med oppskrift

Ett par pulsvarmere blir fort til to par når det er så enkelt :) Etter å ha slitt litt med en engelsk oppskrift med både fletter, hullmønster og en merkelig tommel-løsning...fant jeg ut at det enkle er det beste! Så jeg startet på nytt uten oppskrift og strikket de på enkleste vis. Pynten kom på etterpå, og gjorde susen :) Her er oppskriften hvis noen vil prøve seg: G-Anette's Enkle Pulsvarmere Garn: Nepal fra Drops (ca 60 gram) Pinner: 3,5 Legg opp 32 m. Strikk 2 r, 2 vr i 9 cm. På neste pinne øker du 4 m jevnt fordelt. Fortsett i glattstrikk til arbeidet måler 7 cm fra økningen. På begynnelsen av neste pinne, strikker du inn en kontrast-tråd over 6 masker, til tommel. (se beskrivelse her ) Fortsett i glattstrikk 3 cm til. Strikk 1,5 cm med 2 r, 2 vr. Fell av. Tommel: Plukk opp de 6 maskene over og under kontrast-tråden + plukk opp en ekstra maske på hver side av tommelen = tilsammen 14 masker. Strikk glattstrikk i 2,5 cm, strikk 1 pinne med 1 r, 1 vr. Fell av. Stri

Tovede kosetøfler med oppskrift

Endelig er denne jentas favorittårstid her! Og med den kommer strikkelysten smygende tilbake :) Og hva passer bedre enn å starte høsten/vinteren med gode varme kosetøfler! Oppskriften ble til for et par år siden, etter å ha strikket flere par (etter andre oppskrifter) uten å finne akkurat mine tøfler. Men disse er mine, og nå kan de bli dine også. Og om jeg får si det selv...så sitter de som støpt på foten, hihi ;) G-Anette's Tovede Kosetøfler Garn: Fritidsgarn. 3 nøster offwhite, 2 nøster blå Pinner: 5,5 Tøflene strikkes frem og tilbake med bare rette masker *we like* :) Legg opp løst 50 m med blå, strikk 1 pinne rett. Bytt til offwhite og strikk 17 riller (34 pinner) Sett de 18 ytterste maskene i hver side på hver sin tråd. Strikk 20 riller over de 14 midterste maskene. Strikk så 2 m smn på starten av de fire neste pinnene = 22 riller på midt-stykket. Nå flytter du de 18+18 m (på trådene) over på pinner og fortsett slik: Strikk riller over de 18 første maskene, plukk opp

Snurrelue med oppskrift

 Denne luen har jeg strikket mange av tidligere, og nå måtte jeg bare lage en til :) Jeg holder jo egentlig på med to (...) større strikkeprosjekter så da var det godt med ett lite kveldsprosjekt. Og så hadde jeg noe lysegrått garn liggende som bare ventet på å bli lue :) Jeg vet at denne luen fins i mange varianter, bl.a. har Sandnes Garn en som ligner. Men akkurat denne er min da, og her kommer oppskriften til de som vil prøve: G-Anette's Snurrelue Garn: 2 nøster Freestyle fra Dale.  Pinnenr: 3,5   Legg opp 80 m på p 3,5. Strikk *2 r,2 vr* til arbeidet måler ca 5 cm. (hvis du ønsker en litt "løsere" lue og enda mer baggy kan du bytte til pinne 4 nå) Strikk 2 r, 2 vr, samtidig som du øker 1 maske mellom de 2 rette hele omg = 100 m totalt. Fortsett i mønster slik: *3 r, 2 vr* i to omg. Forskyv så mønsteret en maske, slik at de to neste omg starter med 1 vr og så *3 r, 2 vr*. Fortsett slik med å forskyve mønsteret annenhver omg til arbeidet måler ca 22 cm.